Veiledet lesing for 1. – 10. trinn (VVL200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
VVL200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Mange elever strever med å tilegne seg nødvendig lesekompetanse. Elever kan ha problemer med både å avkode teksten, finne informasjon, tolke tekst og trekke slutninger og med å vurdere tekster kritisk.
I dette småemnet får du erfaring med å bruke metoden veiledet lesing for å støtte utviklingen av elevenes leseferdigheter. Metoden kan brukes på alle trinn, både i grupper av elever og med hele klasser. Du lærer hvordan du kan identifisere leseutfordringer i komplekse tekster (tekster som kan være litt vanskelige for elevene å forstå på egen hånd), og hvordan du kan støtte eleven i å utvikle leseforståelse gjennom modellering og tekstbaserte spørsmål som adresserer disse leseutfordringene.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Ha forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing som strukturert lesemetodikk i opplæringen
Ferdigheter: Kunne omsette og anvende forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing for å støtte elevenes leseforståelse
Generell kompetanse: Kunne reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forsknin
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig digital presentasjon | 1/1 | 15 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig digital presentasjon (maksimalt 5 powerpoint-sider) av erfaringer fra utprøving av økt med veiledet lesing med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutter samtale.
Fagperson(er)
Faglærer:
Hege RangnesStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenEmneansvarlig:
Toril Frafjord HoemArbeidsformer
Emnet består av fire digitale samlinger. Samlingene består av forelesninger, praktisk arbeid og faglige diskusjoner. Mellom samlingene vil det være tre obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør utprøvinger av økter med veiledet lesing i egen praksis.