Nettverk og avtaler for semesterutveksling

Utforsk mulighetene for utveksling som en del av graden din.

Fargerike hus i gate i Italia

Start alltid med å sjekke hvilke institusjoner som er anbefalt for deg ved å søke opp studieprogrammet ditt i kartet på landingssiden for utveksling.

På denne nettsiden finner du en oversikt over ulike typer avtaler og nettverk Universitetet i Stavanger (UiS) har med andre utdanningsinstitusjoner. Her kan du for eksempel sjekke om UiS har avtale med en institusjon i et land du er interessert i, men som ikke er spesielt anbefalt i ditt studieprogram.

Studieavgift/skolepenger

Alle studenter som reiser på utveksling må betale semesteravgift ved UiS og kan bli bedt om å betale en administrasjonsavgift ved vertsinstitusjonen.

Studenter som reiser på utveksling gjennom Erasmus+ betaler ikke studieavgift (skolepenger) til vertsinstitusjonen. Merk at institusjoner utenfor Europa som regel krever studieavgift, spesielt i USA og Australia. Man kan søke om ekstra støtte til studieavgift fra Lånekassen.

Internasjonale studenter som betaler studieavgift ved UiS må fortsatt betale denne avgiften under utvekslingsoppholdet og er ikke unntatt en eventuell studieavgift ved vertsinstitusjonen.

Utveksling i Norden og Nordområdene

Utveksling som gjestestudent (freemover)

Dersom du ikke finner en aktuell institusjon blant UiS sine avtaler, kan du vurdere å dra på utveksling som gjestestudent. Dette innebærer at du selv tar ansvar for hele prosessen, uten oppfølging fra Internasjonal seksjon.

Viktig informasjon knyttet til utveksling som gjestestudent.