Tilrettelegging for studenter på Erasmus+ utveksling

Det er et mål at studenter fra underrepresenterte grupper innen studentmobilitet og studenter som har behov for tilrettelegging i større grad skal få ta del i Erasmus+ utveksling.

Publisert Sist oppdatert

Studenter fra underrepresenterte grupper innen studentmobilitet og studenter med nedsatt funksjonsevne har ofte ikke de samme mulighetene som andre til å delta i utvekslingsaktiviteter. Erasmus+ programmet har et spesielt fokus på at alle studenter skal få anledning til å reise på utveksling.

Utsikt over hustak i solnedgang, storby i Belgia

Universitetet i Stavanger (UiS), i likhet med andre universitet og høgskoler som deltar i Erasmus+, har forpliktet seg til å legge til rette for studenter med spesielle behov eller som har nedsatt funksjonsevne.

Støtteordninger

Erasmus+ inkluderingsstøtte for tilrettelegging

Erasmus+ inkluderingsstøtte er for studenter med nedsatt funksjonsevne som har behov for tilrettelegging.

UiS har anledning til å søke om ekstra midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Disse midlene skal dekke ekstrautgifter under utvekslingsoppholdet som ikke blir dekket av offentlige støtteordninger studenten har krav på fra Norge. Stipendet har dokumentasjonskrav og utbetales etter dokumenterte utgifter.

Kontakt Erasmus+ koordinator gjennom Utvekslingveilederen i Digital studentekspedisjon for mer informasjon.

Erasmus+ tilleggsstipend for studenter fra underrepresenterte grupper innen studentmobilitet

Studenter fra underrepresenterte grupper innen studentmobilitet kan få et tilleggsstipend på € 250 per måned. Tilleggsstipendet er et tilskudd for å sikre inkludering og mangfold i Erasmus+.

Dette gjelder følgende studenter:

• Studenter med barn eller andre omsorgsansvar: Studenter med barn under 18 år, uavhengig av om barnet er med på utvekslingsoppholdet. Studenter med omsorgsansvar for yngre søsken, eldre familiemedlemmer og/eller familiemedlemmer med alvorlig psykisk og/eller fysisk sykdom eller avhengighet
  • Studenter med varig nedsatt funksjonsevne og kroniske sykdommer
  • Studenter med flyktningstatus
  • Førstegenerasjonsstudenter: Studenter som er den første i familien til å ta høyere utdanning, og som ikke har foreldre eller søsken som tidligere har fullført høyere utdanning
  • Studenter som tilhører eller har en tilknytning til urbefolkningen (samer) eller en av de offisielle nasjonale minoritetene (jøder, kvener/norskfinner, romanifolk/tatere, skogfinner og rom)

Dokumentasjonskrav:

• Kryss av for at du ønsker "top-up for students with fewer opportunities" i stipendavtalen (Grant Agreement)
  • Du vil deretter bli kontaktet av Internasjonal seksjon og bedt om å signere en erklæring ("declaration on honour") for å stadfeste at du er en student fra en underrepresentert gruppe

Lånekassen

Dersom du har nedsatt funksjonsevne vil du kunne søke om et tilleggsstipend fra Lånekassen for å dekke ekstrautgifter i forbindelse med utvekslingsoppholdet.

Stiftelsen Sophies Minde

Stiftelsen Sophies Minde utlyser ett stipend som er øremerket studenter med bevegelseshemminger som tar bachelor- eller masterstudier. Stipendet kan også tildeles i forbindelse med utvekslingsopphold. Formålet med stipendet er å bidra til at flere studenter med nedsatt funksjonsevne tar høyere utdanning, samt å bidra til å lette gjennomføring av studiet.

Hjelp og råd fra Internasjonal seksjon

Dersom du har spesielle behov eller nedsett funksjonsevne, og er usikker på hvordan du kan gå fram for å gjennomføre et studieopphold i utlandet, kan du ta kontakt med Internasjonal seksjon gjennom Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon for å få hjelp og råd i prosessen.

Våre partnerinstitusjoner kan be om å få tilsendt dokumentasjon på engelsk. Dersom du skal til en institusjon innenfor Erasmus+ kan du søke om midler for å få dekket utgifter til en godkjent oversetter. Ta kontakt med Internasjonal seksjon for mer informasjon om dette. Du kan også høre med din fastlege om vedkommende kan utstede dokumentasjon på engelsk.