Carbon Capture and Storage E-GEO510

Dette kurset vil introdusere konsepter og utfordringer involvert i implementering av CO2-lagring i geologiske porøse medier (utarmede gassfelt og saltholdige akviferer). Det legges da vekt på: nøkkelaspekter ved CO2-lagring, inkludert lagringskapasitet og injektivitet, fangstmekanismer , valg av lagringssted , godt design og integritet , overvåking og forskrifter ,CO2-utnyttelse (karbonmineralisering, EOR og CO2 Plume Geothermal) og CO2-lagringsprosjektdesign.

Publisert Sist oppdatert
Studiepoeng

Nivå

Nettbasert

Undervisningsspråk

Engelsk

Neste oppstart

September 2024

Søknadsfrist

15.08.2024

9500 kroner+ semesterarvgift+ pensum

In this course you will learn about the key aspects, components, technologies and designs involved in the implementation of Carbon Capture and Storage (CCS) technology.

Lecturer Raoof Ghalami

Kursinnhold

carbon

Klimaendringer og økende utslipp av klimagasser til atmosfæren har ført til mange diskusjoner om mulige løsninger for utfasing av fossilt brensel, som i dag er hovedkilden til energi. Selv om flere alternativer som geotermisk, vind- og solenergi har blitt foreslått, har deres avhengighet av geologiske lokasjoner og intermittens reist mange utfordringer for å møte energibehov. Dette har ført til utviklingen av et blandet energisamfunn der karbonfangst og -lagring (CCS) teknologi kan brukes for å redusere klimagassutslipp og muliggjøre bruk av lavkarbon fossilt brensel som gass for å dekke energibehov. Dette kurset utforsker detaljene i CO2-lagring som en av hovedkomponentene i CCS-teknologi og gir en grundig forståelse av nøkkelaspektene, komponentene, teknologiene og designene som kreves for å fullt ut implementere geologisk lagring i forskjellige regioner.

Les mer om kurset her: Carbon Capture and Storage E-GEO510 | University of Stavanger (uis.no)

Foreleser

Professor i energiressurser