Introduction to 5G (5 studiepoeng) E-DAT302

Trådløs kommunikasjon har oppnådd stadig større popularitet de siste to tiårene og har allerede blitt en viktig del av hverdagen vår. Dette kurset vil gi deg en oversikt over de viktigste prinsippene og underliggende teknologiene som gjør 5G mulig.

Publisert Sist oppdatert
Studiepoeng

5 studiepoeng

Nivå

Nettbasert

Engelsk

Neste oppstart

September 2024

Søknadsfrist

15.08.2024

9500 kroner+semesteravgift+litteartur

5G muliggjør nye avanserte tjenester og kunnskapen om 5G åpner opp for et nytt syn på fremtiden til IKT og dens muligheter.

Gianfranco Nencioni , Førsteamanuensis

Kursinnhold

Den femte generasjonen (5G) av mobilnettverk har som mål å revolusjonere den trådløse kommunikasjonen ved å åpne for nye tjenester.

Person holde en liggende mobiltelefon i begge hendene. Det er 2 klosser som det står 5G på toppen av mobilen.

Kurset introduserer først de forskjellige teknikkene og teknologiene i de fysiske lagene og datalinklagene til 5G New Radio (NR) Air Interface. Etter introduksjonen av mobilnettverket, vil 5G-arkitekturprinsippene bli forklart og de mulige nye brukstilfellene og applikasjonene vil bli beskrevet. De muliggjørende nettverksparadigmene (nettverksslicing, softwarization, virtualisering og edge computing) vil bli introdusert. 5G Radio Access Network og Core Network vil bli presentert i detalj. Til slutt vil utplasseringen av de ulike 5G-elementene bli diskutert.

Les mer om kurset her: Introduction to 5G (5 credits) E-DAT302 | University of Stavanger (uis.no)

Foreleser

Førsteamanuensis i datateknikk
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet