Kunst og håndverk 1 (1.-10.trinn) - kompetanse for kvalitet


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se årets (2024-2025) studieprogrambeskrivelse
Fakta

Vekting (stp)

30

Studieprogramkode

V-KUNSTHÅ

Studienivå

Videreutdanning lavere grad

Fører til grad

Heltid/deltid

Deltid

Varighet

2 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Er du lærer og underviser i kunst og håndverk uten formell kompetanse i faget? Denne videreutdanningen vil gi en grundig innføring i ulike metoder og teknikker og hvordan du kan overføre dette til praktisk undervisning på ulike trinn.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskaper om ulike materialer, redskaper, analoge og digitale teknikker og estetiske virkemidler knyttet til todimensjonale uttrykksformer
  • har kunnskap om faget som kilde til erkjennelse, dannelse, meningsskaping, kommunikasjon og identitetsutvikling
  • har kunnskap om psykologiske, kulturelle og sosiale faktorer som virker inn på barn og unges visuelle språk, kreativitet, lek og identitet
  • har kunnskap om det visuelle språkets rolle som byggestein for å ivareta og videreutvikle et demokrati i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om kunstteori og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være en ressurs for skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om læreren som leder, tilrettelegger og veileder for barn og unges skapende prosesser, kunstopplevelser og refleksjon
  • har kunnskap om hvordan kunst- og designprosesser kan utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede og evne til å løse problemer
  • har kunnskap om bærekraftige materialer og produksjonsprosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utvikle en idé til ferdig form i ulike materialer
  • kan eksperimentere med ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler
  • kan bruke kunst, design, arkitektur, nærmiljøet og ulike tema som utgangspunkt for eget skapende arbeid og i undervisningssammenheng
  • kan anvende digitale verktøy i skapende arbeid
  • kan lage utstillinger av visuelle produkter
  • kan planlegge og vurdere undervisning med utgangspunkt i gjeldende læreplan for grunnskolen
  • kan tilrettelegge undervisning i grunnskolen slik at grunnleggende ferdigheter blir en naturlig del av faget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke kunst, kultur og elevenes erfaringsverden som ressurs og utgangspunkt for oppgaver og faglige samtaler
  • har innsikt i og kan drøfte faget kunst og håndverks rolle i skolen i et moderne flerkulturelt samfunn med tanke på identitet, danning, kommunikasjon, bærekraftig utvikling og demokratisering
  • kan tilrettelegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen
  • kan bruke faget kunst og håndverk i tverrfaglig og tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjon i opplæringen i samhandling med andre fag og som en del av skolehverdag generelt

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • VKH101: KH 1, emne 1. Todimensjonale og digitale uttrykk

      Første år, semester 1

      KH 1, emne 1. Todimensjonale og digitale uttrykk (VKH101)

      Studiepoeng: 15

    • VKH102: KH1, emne 2. Skapende arbeid i tredimensjonal form.

      Første år, semester 2

      KH1, emne 2. Skapende arbeid i tredimensjonal form. (VKH102)

      Studiepoeng: 15

Kontaktinformasjon

Studiekoordinator er Kjetil Endresen, kjetil.endresen@uis.no, kontor HG-bygg R-225