TN-studenter tredje best i Europa

Studenter fra UiS tok tredjeplassen i årets Imperial Barrel Award. En global konkurranse for universiteter innenfor petroleumsgeologi.

Pris til geostudenter
Det ble tredjeplass på laget fra UiS i årets Imperial Barrel Awards. Fra venstre: Adrian Pindel, David Rodriguez, Bjarte Usken, Thomas Villalobos og Sylwia Wasilewska

Første gang publisert: 29.03.2019

20 universiteter deltok i den europeiske delfinalen, og til slutt ble det klart at gjengen fra petroleumsgeologi ved Universitetet i Stavanger fikk en velfortjent tredjeplass, rett bak IFP School på andreplass og UniLaSalle som tok førsteplassen.

Imperial Barrel Award (ekstern nettside) er en årlig konkurranse organisert av AAPG for masterstudenter innenfor geofag. Deltakerne representerer universiteter over hele verden, og forrige uke ble den europeiske delen av konkurransen arrangert i Praha.

Del av undervisningen
UiS er det eneste skandinaviske universitetet som sender representanter til konkurransen, og instituttleder Alejandro Escalona har gjort det til en integrert del av undervisningen i faget Seismic Interpretation. Han deler klassen opp i flere lag, og de må konkurrere internt før de beste får representere universitetet i den europeiske konkurransen.

To av deltakerne fra årets lag er Sylwia Wasilewska og Thomas Lorenzo Villalobos, som deltok sammen med Adrian Pindel, David Rodriguez og Bjarte Usken. De syns konkurransen har vært veldig givende:
– Vi jobber på en måte som er veldig lik slik de gjør de ute i industrien, forklarer Villalobos.

Ved å delta i konkurransen får studentene prøve seg på oppgaver basert på ekte data, og får dermed verdifull erfaring de kan bruke videre i karrieren. I konkurransen mottar hvert lag et datasett, som for eksempel kan inneholde seismiske data (2D eller 3D), petrofysiske logger, kjerner eller andre relevante data. Det er så opp til studentene å finne ut hvor det er mest aktuelt å gjøre søk etter olje eller gass, ut fra den informasjonen de har fått.
– I år fikk vi et datasett for Nederland, og vi skulle finne ut hvor det var mest hensiktsmessig å søke etter gass, sier Villalobos.

Intens jobbing
De får åtte uker på seg til å bearbeide dataene og komme fram til en løsning, før resultatene presenteres for en jury bestående av industrirepresentanter i Praha. Det beste laget går videre til finalen i USA for å presentere på AAPG Annual Convention & Exhibition (ACE).
– Selve konkurransen var veldig spennende. Det var lærerikt, og vi får en litt annen måte å tenke på når vi ser helheten av det vi jobber med, sier Wasilewska.

Studentene syns det har vært spesielt lærerikt å måtte jobbe på egen hånd, og lære seg programmer de ikke nødvendigvis har kjennskap til selv.
– Mange av oss hadde ikke brukt de dataprogrammene før, så da måtte vi bare finne ut av ting selv. Da lærer vi veldig mye, når vi må søke etter informasjon, sette oss inn i ting og skaffe nødvendig kompetanse på egen hånd. Dette er veldig mye mer hands-on enn det er med vanlig klasseromsundervisning, sier Villalobos.

Tekst: Mari Løvås