Uteskole: lek og læring utendørs

Uteskole og pedagogisk arbeid utendørs er en viktig og reell mulighet for skoler og barnehager i en hverdag preget av koronavirus og smittevern.

Foto: Getty Images/Imgorthand

Første gang publisert 30.4.2020.

Ulrich Dettweiler, Gabriele Lauterbach, Barbara M. Sageidet og Tuula Skarstein jobber alle ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved Universitetet i Stavanger. De er levende opptatt av mulighetene som ligger i å flytte klasserom og pedagogiske aktiviteter utendørs.

- Koronatida stiller store krav til hver og en av oss. Når barnehagene og skolene skal åpnes igjen er det et stort spørsmål hvordan smittevern og avstandsregler skal omsettes i hverdagen, sier Dettweiler.

Myndighetene anbefaler derfor økt bruk av uteaktiviteter og uteskole for både elever og barnehagebarn.

- Dette passer godt med at Norge har en tradisjon for uteundervisning og lange friluftslivstradisjoner. Barna kan lære i naturen, om naturen og for naturen, supplerer kollega Sageidet. Hun har blant annet jobbet en del med bærekraft i barnehagen.

Uteskole kan bidra til mer variert opplæring, og trenger ikke bare handle om naturfag.

- Ute har du mer plass, barna slipper å sitte stille, og naturen gir rom for annerledes læring. Så lenge opplegget er gjennomtenkt og målretta, samme hvilket fag det er, behøver ikke uteskole gå ut over den formelle læringen, mener Dettweiler.

Hvordan komme i gang med uteskole?

Men hva gjør du helt konkret dersom du ønsker å ta ungene med ut? Her får du seks gode tips fra UiS-forskerne for hvordan du kan komme i gang med uteskole og utebarnehage.

1. Snakk med kollegaene dine og spør hvem som har allerede erfaring med gode opplegg ute og jobb sammen med andre
  2. La barna komme med sine egne ideer og tanker. Ute kan vi både sanse fritt og utforske, og det er et veldig fint sted for den gode samtalen.
  3. Sjekk skolens eller barnehagens nærområde for gode plasser, f.eks. parkanlegg, skog og andre friluftsområder.
  4. Planlegg små økter med det du føler deg trygg i.
  5. Det finnes mange gode ressurser med konkrete idéer for alle type fag/tema, og for alle alderstrinn.  Prøv for eksempel danske «Skoven i skolen», eller Naturfagsenteret (naturfag.no og forskerfrø.no) for pedagogisk arbeid i naturen i alle årstider. Husk å ta friluftslivets koronavettregler  med i betraktning.
  6. Lag en god struktur for økten ute. Naturen gir deg et variert miljø med mange muligheter, men også der er det viktig å ha faste regler og rutiner, rytmer og ritualer.

Tuula Skarstein har sammen med andre UiS-kollegaer utarbeidet en serie med app’er som kan være kjekke for lærere og andre å ha i lomma når turen går ut.

- Gjennom disse får du blant annet hjelp til å identifisere treslag, fugler, livet i fjæresteinene – og spiselige vekster! forteller Skarstein.

Uteklasserommet kan brukes hver eneste dag, hele året. Mangfoldet tilgjengelig utendørs gir muligheter for å iscenesette opplæringen i forskjellige fag på helt andre måter enn innendørs.

- Det viktigste er uansett å bare sette i gang med lek og læring ute og ha det gøy. Det kommer å bli bra! sier Dettweiler.

Tips til utendørsaktiviteter for skoler og barnehager ved førsteamanuensis Tuula Skarstein, Institutt for barnehagelærerutdanning.