Utforskende lek i naturen

I dette prosjektet blir gapahuken og skogen stedet for nysgjerrighet, undring og utforsking av naturen. Partene ser også muligheter for å knytte flere fag til dette prosjektet og å utvikle tverrfaglig samarbeid på sikt.

Published Sist oppdatert
To barnehagelærerer og tre barn med refleksvest på oppdagelsestur i naturen.
Gruppe fra Jåttå barnehage på oppdagelsestur i naturen. Foto: Marie von Krogh.
  • Prosjekt: Utforskende lek i naturen
  • Prosjektledere: Kristin Grøsvik (UiS), Tor Are Førland og Jane Sinnes (Jåttå barnehage)

Målet med prosjektet er sammen å utvikle og systematisere kunnskap både i utdanningen og i barnehagen.

Barnegruppen er i gang med å etablere en gapahuk i skogen nær barnehagen, og når den er ferdigstilt vil det være et sted som kan gi flere muligheter for naturfaglige aktiviteter og utforsking. Pedagogene planlegger blant annet å studere stjernehimmelen tidlig en morgen ved gapahuken.

Videre plan er å bygge humlekasse og plassere denne i nærheten av et seljetre og derfor må barna studere skogen i nærheten av barnehagen. Videre kan barna også hjelpe humlene til å finne mat ved å plante humlevennlige planter. Barna vil lære om hvordan de kan hjelpe humlene til å finne et sted å bo og om naturens samspill, noe som kan knyttes til temaet bærekraftig utvikling.

Studenter vil bli involvert i prosjektet ved deltakelse og refleksjoner rundt praktiske aktiviteter i fordypningen. Vi ser for oss flere turer hvor barnegruppen og studenter møtes på UiS eller at interesserte studenter kan delta på turer sammen med barnegruppa i Jåttå barnehage.

I dette prosjektet blir gapahuken og skogen stedet for nysgjerrighet, undring og utforsking av naturen. Partene ser også muligheter for å knytte flere fag til dette prosjektet og å utvikle tverrfaglig samarbeid på sikt.

Fra Jåttå barnehage. Foto: Marie von Krogh.