Vant pris for dokumentar om Jarmund Veland

Prisen for beste film under Amandusfestivalen gikk til Fredrik Dahle Vedholm og hans dokumentar «Mere min», som skildrer Jarmund Veland sin siste tid med familien.

Fredrik Dahle Vedholm, prisvinner dokumtar
Fredrik Dahle Vedholm. Foto: Jeanette Larsen

Første gang publisert april 2018. Tekst: Ina Midttveit

– Jeg hadde egentlig meldt meg på i kategorien «beste dokumentar», og ble ganske stresset da det i stedet hørtes ut som om de snakket om min dokumentar under utdelingen av «beste film», sier Vedholm etter Amandus-festivalen hvor han stakk av med den gjeveste prisen, «beste film».

Varmt menneske

I dokumentaren møter vi Jarmund Veland og familien hans. Veland led av diagnosen ALS (amyotrofisk lateral sklerose), en muskelsykdom hvor symptomene gradvis forverres, og nervecellene som skal bringe signaler fra hjernen til musklene går sakte tapt. Gjennom dokumentaren skildres Velands siste tid, han har bestemt seg for å avslutte den livsforlengende behandlingen. Sammen med familien har han kjempet mot sykdommen i syv år, men må nå ta farvel med sine nærmeste.

– For meg var ikke sykdommen det viktigste, men Jarmund og familien. Jarmund var en person som fikk oss rundt til å le, han var et fantastisk menneske som klarte å se det positive i de verste situasjonene, forteller Vedholm.

Masteroppgave

Filmen om Veland ble til som en masteroppgave i studiet dokumentarproduksjon ved Universitetet i Stavanger. Vedholm hadde akkurat begynt å jobbe for Læringsmiljøsenteret, hvor også Veland fremdeles jobbet en dag i uken.

– Det var litt tilfeldig at det ble sånn, og det var litt spesielt å ta kontakt med en mann som visste at han skulle dø, og spørre om jeg fikk følge ham og familien den siste tiden. Jarmund svarte ja med en gang, at han ville være med, så da var det bare å sette i gang, forteller Vedholm.

– Jeg var ganske nervøs, men de gjorde det lett for meg. Familien hadde et godt støtteapparat som jobbet rundt Jarmund store deler av dagen, og de var vant til å ha folk utenfra rundt seg. På den måten kunne jeg også være til stede med kamera uten at det ble laget oppstyr rundt det, sier Fredrik.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren er en varm og engasjerende dokumentar med stor gjennomslagskraft. En sober og stringent film med sterke og tilstedeværende karakterer. Filmskaperen har lykkes med å komme tett på mennesker i en ekstrem situasjon uten å være invaderende.»

Amandusfestivalen

Amandus – Lillehammer Internasjonale Studentfilmfestival er Norges største og viktigste filmfestival og konkurranse for unge filmskapere og filmstudenter. Festivalen arrangeres årlig på Lillehammer, og samler filmskapere og cineaster fra hele Norden til visninger, seminarer, verksteder og inspirerende møter mellom filmbransje, filmstudenter og filminteressert ungdom (kilde: www.amandusfestivalen.no).