UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»

Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han ønsker å gi studentene sine faglige aha-opplevelser i løpet av utdanningen. Nå er han en av fem forelesere som kan vinne prisen «Årets barnehageinspirator», en pris studenter selv nominerer til.

Publisert Sist oppdatert
Bilde
Per Einar Sæbbe er førsteamanuensis i samfunnsfag og pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning. Han er en av fem finalister til prisen "Årets barnehageinspirator". (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Tittelen «Årets barnehageinspirator» skal gå til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.

I januar gikk Private Barnehagers Landsforbund (PBL) ut og oppfordret studenter ved alle landets barnehagelærerutdanninger til å nominere kandidater til prisen, som deles ut i forbindelse med PBLs landsmøte på Gardermoen 8. og 9. mai.

Responsen har vært større enn på lenge: Det kom inn 187 forslag på 86 kandidater ved 13 studiesteder. Alle forslagene inneholder begrunnelser for hvorfor kandidaten bør vinne prisen.

Les om alle finalistene til kåringen

I en av forelesningene sine sa Per Einar at han er, og vil være, den fyren som stiller de «irriterende» spørsmålene. Det vil jeg absolutt si at han er også, og det er jeg veldig takknemlig for. Litt kontekst: «Irriterende» spørsmål vil i denne sammenheng bety spørsmål som ikke har tydelige, klare svar - og som egentlig er ganske vanskelige å svare på.

Slik beskrives Per Einar Sæbbe i nominasjonen til prisen som deles ut av PBL i mai.

Han underviser i samfunnsfag (SRLE) og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. At han er en av årets finalister, fikk han vite i pausen i en forelesning.

– Det tok litt tid før det sank inn. Det er spesielt kjekt at det er studentene som har nominert meg. Det er overraskende, men utrolig hyggelig. Det er jo studentene vi er her for – for å inspirere og utdanne dem til gode barnehagelærere.

Startet opp egen barnehage

Sæbbe er selv utdannet barnehagelærer. Han fullførte utdanningen på Stord i 1997 og fikk seg raskt jobb som pedagogisk leder i en natur- og friluftsbarnehage i Sandnes. Etter noen år ble han styrer i en helt ny foreldreeid barnehage, og i 2005 inntok han eierrollen da han og en mannlig barnehagelærerkollega startet opp sin egen barnehage. Her hadde Sæbbe stillingen fagutvikler frem til han sluttet i 2008 for å ta master i barnehagevitenskap ved UiS.

Planen var å komme tilbake til barnehagen etter fullført mastergrad, men da han i 2010 fikk tilbud om en undervisningsstilling ved universitetet, bestemte han seg for å takke ja.

I dag er han førsteamanuensis i samfunnsfag og pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning.

Relasjonelle kvaliteter

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Man må være faglig oppdatert. I tillegg må man ha noen relasjonelle kvaliteter. En god underviser er jo i en relasjon med de som undervises. Du stiller gjerne spørsmål som du selv vet svaret på, og så skal du få folk til å tenke og utvikle egne refleksjoner både om faget, barnehage, seg selv og hvordan de virker på andre, sier Sæbbe.

– Jeg tror egentlig ikke det er så stor forskjell på rollen jeg hadde i barnehagen, da vi jobbet med de ulike fagområdene i rammeplanen, og rollen jeg har nå på universitetet.

I barnehagen må man kunne gå inn i relasjoner, se barn, lese barn, stille de riktige spørsmålene og skape nysgjerrighet og en trang til å finne ut av ting, påpeker han.

– Du må også være engasjert og godt forberedt, samtidig som du må takle det uforutsette og kunne være både spontan og kreativ. Jeg har tatt med meg mye av dette når jeg underviser studenter på barnehagelærerutdanningen, forteller Sæbbe.

Denne teksten baserer seg på en artikkel skrevet av Silje Wiken Sandgrind, barnehage.no. Les artikkelen i sin helhet og stem på din favoritt her:
– Jeg er barnehagelærer. Ikke i bunn, men punktum