Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Ønsker du å kunne arbeide noe samtidig som du studerer? Da bør du velge deltidsløpet for barnehagelærerutdanningen ved UiS!
4 år / 8 semestre
180
60
2022: Alle kvalifiserte (ORD / førstegang)
15. april via Samordna opptak (NB: 1.mars for realkompetansevurdering).

Om studiet
Utdanningen kvalifiserer deg for pedagogisk arbeid i barnehage. Den gir deg en allsidig kompetanse og kunnskap om barns utvikling og oppvekstmiljø, samt innsikt i og erfaring med de oppgavene barnehagelærere møter i yrket.
Studiet har 100 dagers veiledet praksis hvor du blir kjent med barnehagelærerens rolle og livet i barnehagen. Du skal ha 95 dager med veiledet, variert og vurdert praksis i universitetets praksisbarnehager, samt 5 dagers praksis i grunnskole. Studenter skal, som hovedregel, være i forskjellige praksisbarnehager i hver nye praksisperiode gjennom studiet. Praksis på 1. trinn deltid er i uke 11-16.
Studiet er inndelt i flere kunnskapsområder og fag der du lærer om barns lek og læring, natur og bevegelse, samfunn og livssyn, språk og matematikk, kultur og kreativitet, og ledelse og samarbeid.
Å være barnehagelærer handler om å kunne legge til rette for gode opplevelser og erfaringer, trivsel, lek og læring for barn i barnehagen. I studiet vil du lære mer om barns utvikling og oppvekstsvilkår. Du vil også få en bred kunnskap om hva som kjennetegner et inkluderende og lærende barnehagemiljø, og du får god innsikt i hvordan lede barn og voksne på ulike arenaer.
Fullført studium kvalifiserer blant annet til opptak til master i barnehagevitenskap, master i spesialpedagogikk og master i endringsledelse.
Studiet er samlings- og nettbasert over fire studieår. Det er 4-6 samlinger ved Universitetet i Stavanger hvert semester. Hver samling har 3 til 4 undervisningsdager. Dette er et arbeidskrevende studium, med en arbeidsbelastning på 75% av fulltid. Det innebærer et forventa arbeidsomfang på om lag 28 timer per uke. Studenter anbefales derfor ikke å jobbe mer enn opp til 60 % ved siden av studiet.
Siste studieår kan du velge mellom de fordypningsemnene som tilbys ved instituttet. Det er også mulig å gjennomføre 8. semester av studiet i utlandet.
Liknende utdanninger
Hva kan du bli?

Med vitnemål som barnehagelærer kan du jobbe som barnehagelærer, pedagogisk leder og styrer i barnehage. Dersom du ikke ønsker å jobbe i barnehage, kan du arbeide med barn i ulike andre institusjoner eller andre barnerelaterte yrker som i for eksempel SFO, fritidsklubb eller tilsvarende steder.
Med en bachelor barnehagelærer så kan du også ta master i barnehagevitenskap eller andre aktuelle masterutdanninger og kvalifisere deg til en del andre jobber.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Opptakskrav
Krav om generell studiekompetanseog politiattest og medisinsk testing .
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2023
-
Obligatoriske emner - barnehagelærer, deltid
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Praksis 1. trinn 25 dager
Første år, semester 2
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 25 dager
Andre år, semester 3
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Tredje år, semester 5
-
Språk, tekst og matematikk
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 35 dager
Tredje år, semester 5
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 6
-
Skolepraksis 3. trinn 5 dager
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave
Fjerde år, semester 7
-
Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling
-
Utveksling 1 semester - 30 studiepoeng
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Fjerde år, semester 8
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Fjerde år, semester 8
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Fjerde år, semester 8
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Fjerde år, semester 8
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Fjerde år, semester 8
-
-
Samlingsdatoer 2022-2023
Det er opp til ti samlinger per studieår hvor hver samling strekker seg over tre dager, som regel onsdag-fredag
For 1. trinn 2022-2023 er samlingene lagt til følgende uker (med forbehold om endring):
2022: Uke 33 (tirsdag-torsdag), og deretter ukene 36, 39, 43, og uke 47.
2023: Uke 3, 6, 11 og uke 19.
Praksis skjer i 2023: Uke 12-13, samt 11. april - 2. mai.
Studiets oppbygging
Her finner du studiemodellene for barnehagelærerstudentene som starter på deltidsstudiet i henholdsvis 2021 og 2022.


Praksis
Praksis er obligatorisk og en veldig viktig del av barnehagelærerutdanningen
Barnehagelærerutdanningen foregår på ulike læringsarenaer – på universitetet og i praksisbarnehagene. Praksisstudiet har et omfang på 100 dager hvorav 95 dager er i barnehage og 5 dager i grunnskolen, er integrert i utdanningen og fordelt over alle de fire studieårene. Studenter skal, som hovedregel, være i forskjellige praksisbarnehager i hver nye praksisperiode gjennom studiet. All praksisopplæring i utdanningen er obligatorisk, veiledet og vurdert. Opplæringen gjennomføres i godkjente praksisbarnehager og skoler, har en klar progresjon og inngår i alle kunnskapsområdene og fordypning.
Praksisfeltet som læringsarena gir deg blant annet erfaring med å reflektere kritisk og analytisk over egen praksis og ulike barnehagepraksiser. Det er ikke mulig å gjennomføre praksis i en barnehage hvor du er ansatt.
Du får praksisplass i en av barnehagene UiS har avtale med. De fleste av disse ligger i området rundt Stavanger, men vi har også praksisbarnehager i andre kommuner i Rogaland.
Her kan du lese mer om praksis i lærerutdanningene generelt, og praksis i barnehagelærerutdanningene spesielt.

Spørsmål og svar
Få svar på noen av vanligste spørsmålene vi får om å ta barnehagelærerutdanningen på deltid ved Universitetet i Stavanger.
Er det obligatorisk undervisning?
Hvis ikke annet er angitt i studieplanen, er det krav om minimum 80 % deltakelse. Godkjent tilstedeværelse er et krav for å oppnå eksamensrett i det aktuelle emnet.
Kan jeg ha praksis i egen barnehage?
En del av målet med praksis er å bli kjent med ulike barnehager og deres pedagogiske arbeid så det er ikke mulig å ha praksis i egen barnehage.
Kan jeg undervise i grunnskolen med bachelor barnehagelærer?
Hvis du ønsker å være lærer på barnetrinnet, anbefaler vi at du tar grunnskolelærerutdanning. Du kvalifiserer ikke for undervisning på barnetrinnet med barnehagelærerutdanning.
Hvordan søker jeg om politiattest?
Her søker du om politiattest. Les mer om bruk av politiattest i lærerutdanningene.
Didaktisk Digitalt Verksted (DDV)
Lær hvordan barnehagen kan bruke digitale verktøy.
Møt Kristine
Barnehagelærerstudent i Stavanger
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.
For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU
Fagmiljøet ved Institutt for barnehagelærerutdanning
Instituttet består av et allsidig fagmiljø med solid barnehagefaglig kompetanse.

De vitenskapelig tilsatte underviser og forsker innen et bredt barnehagefaglig felt som representerer ulike vitenskapelige og faglige perspektiv, forskningstradisjoner og metoder. Instituttet har et nært og godt samarbeid med praksisfeltet både i forskning og utdanning. Her er universitetsbarnehageordningen og REKOMP sentrale.
De vitenskapelig tilsatte ved instituttet inngår i forskningsfellesskap som er knyttet til FILIORUM – nasjonalt senter for barnehageforskning. I tillegg deltar de i forskningsfellesskap med andre enheter på fakultetet og er aktive i lokale, nasjonale og internasjonale forskningsprosjekt.
Undervisere du kan møte på studiet
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning