Videreutdanning: Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Ved å ta denne videreutdanningen vil du som er lærer i voksenopplæringen tilfredsstille Integreringslovens krav om 30 studiepoeng i norsk som andrespråk.

Sist oppdatert
Varighet

1 år/2 semestre

Studiepoeng

30 (15 + 15)

Antall studieplasser

Organisering

Samlingsbasert og digitalt deltidsstudium over to semester

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning

Samlingsdatoer

Høst 2024: 29. - 30. august 7. - 8. november Vår 2025: Informasjon kommer

Søknadsfrist

1. april, deretter løpende opptak

Perspektivene vil til sammen tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom arbeidet vil studenten få konkrete verktøy for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere. (Foto: Getty Images)

Hvem passer studiet for?

Universitetet i Stavanger vil i 2024 tilby videreutdanning i norsk som andrespråk rettet mot lærere i voksenopplæringen. Lærere i voksenopplæringen skal i henhold til § 67 i Forskrift til integreringsloven ha 30 studiepoeng i norsk som andrespråk. Ved å ta videreutdanningen vil lærere i voksenopplæringen tilfredsstille dette kravet.

Opptakskrav er fullført lærerutdanning. Lærere som arbeider i voksenopplæringen blir prioritert. For å starte på NOAN2 må du ha fullført NOAN1 eller vise til lignende studier på minst 15 studiepoeng

Hva lærer du?

Du vil få grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Perspektivene vil til sammen tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom arbeidet med studiet vil du få konkrete verktøy for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere. Videreutdanningen består av to emner, der det ene bygger på det andre. I andre semester får du en grundig innføring i grunnlagsdokumenter som det felles europeiske rammeverket for språk og gjeldende læreplan(er) i norsk for voksne språkinnlærere. Sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring, herunder transspråking og identitets- og relasjonstenkning, står sentralt i studiet, og gjennom begge studieemnene posisjoneres språkinnlæreren i et ressursperspektiv. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan språklæring både i og utenfor klasserommet, kartlegging og kartleggingsverktøy samt vurdering og testing forstås og arbeides med i andre semester.

I tillegg til samlinger og forelesninger på nett vil det utarbeides en digital ressursbank som støtte for studentenes læring og faglige utvikling.

Organisering og vurdering

Studiet er samlingsbasert og digitalt, med to timer digital undervisning per uke. Det er tre arbeidskrav per semester og vurderingen gjøres på basis av en individuell, muntlig eksamen og en veiledet semesteroppgave.

Studiet består av disse to emnene:

Studiekoordinator:

Rådgiver