
Flerspråklighet i lærerutdanningene
Mi Lenga er et forsknings- og utviklingsprogram ved Universitetet i Oslo, som skal være sentralt i...

Bærekraft i nordiske lærerutdanninger
Temanummeret av Acta Didactica Norden har tittelen «Bærekraft i lærerutdanningene», og spenner vidt...
Digital kompetanse i barnehagen
Ressurser til barnehagelærerutdanningen som kan fremme barnehagelærerstudentenes profesjonsfaglige...

Forskningsbasert praksis
Et samarbeid og programområde som har som mål å øke kunnskapen om systematisk oppskalering av...

Mikropraksis
Integrasjon av teori og praksis gjennom mikronettverk i grunnskolelærerutdanningene. I hvilken grad...

Seksårsreformen - kommentar
Peder Haug, professor emeritus frå Høgskulen i Volda, kommenterer her evalueringa og rapporten.

Institusjonsbasert og arbeidsplassert læring
Denne vitenskapelige artikkelen analyserer samspillet mellom læringen som skjer på...

Forskning om yrkesfaglærerutdanning
En oversikt over forskningsartikler om yrkesfaglærerutdanning fra OsloMet.

Yrkesfag og yrkesfaglærerutdanning
Senter for kunnskap om yrkesfag er en ny satsing som formidler forskning og informasjon om yrkesfag...

Simulering og skikkethet
Grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de siste to årene utviklet og...

Teknologirikt undervisningsrom
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Repetisjons-kurs i matte
Lærerstudenter har høy strykprosent på matematikkdelen av lærerstudiet. Ved Universitetet i...

Simulerings-aktiviteter
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...

Hvordan motivere lærere?
Sviktende rekruttering til lærerutdanningene drøftes i bok skrevet av skoleforskere, blant annet fra...
Praksis på campus
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...

Internasjonal studentmobilitet
Artikkel som undersøker mobilitetspolitikk for høyere utdanning, skrevet av Tea Dyred Pedersen, som...

Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...

Profesjonelle lærere i det 21. århundre
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre er et forskningsprosjekt ledet av OsloMet, som har...

Profesjons-utvikling
Studentene i barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) har vært med å skape sin...

Flipped classroom i naturfag
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...

Algoritmisk tenkning
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...

Profesjons-kompetanse
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...