‒ Profilen gir meg mer kunnskap å ta med ut i arbeidslivet

Elen Maria Gudmestad ønsker å spisse kompetansen innenfor arbeid med bærekraftarbeid i barnehagen. Derfor søkte hun seg til profilen "Arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen".

ung kvinne med langt, lyst hår og rødt pannebånd i vinterlig, hvitt landskap. Hun har snø i håret og frost på øyevippene.
Elen Maria Gudmestad tar barnehagelærerutdanning med profilfordypning innen bærekraftarbeid i barnehagen.

‒ Jeg har alltid syntes det er spennende å jobbe med barn, så valg av utdanning falt naturlig for meg. Jeg er utdannet barn- og ungdomsarbeider og begynte på barnehagelærerutdanning for å utvide kunnskapen min og å kunne få en mer ledende stilling i barnehagen, forteller Gudmestad.

Hun forteller at planen videre er å fortsette på masterstudiet innen barnehagevitenskap.

‒ Ellers gleder jeg meg masse til å komme begynne å jobbe som barnehagelærer i barnehagen, legger hun til.

‒ Når det kommer til valget av profil, gjorde jeg det for den unike muligheten for spisset kompetanse. Bærekraftsarbeid er noe som jeg synes er veldig interessant, så valg av profil kom sånn sett naturlig. Jeg tenker en fordel med å ha en profilfordypning er at man har mer kunnskap om temaet å ta med seg ut i arbeidslivet.

Hvem vil du anbefale å ta barnehagelærerutdanning?

‒ Viss du er interessert å jobbe med barn, liker å jobbe praktisk med varierte og aktive dager vil jeg anbefale barnehagelærererutdannelsen. Arbeidet er enormt givende, og du lærer masse fra barna hver dag. Med tanke på utdanningen har forelesingene og undervisningen en god miks av praktisk og teoretisk innhold, du får ett tett forhold med de andre studentene og du vil sitte igjen med masse kunnskap og erfaring fra praksis før du går ut i jobb.

Hvordan ser en typisk uke ut for deg?

‒ Det blir en miks av forelesninger, egenstudier og gruppearbeid. Mandagene, onsdagene og fredagene er det stort sett forelesning. Tirsdagene varierer litt, så her blir det enten forelesning eller egenstudier. Gruppearbeidet foregår litt sånn jevnt over.

Her kan du lese mer om profilen "Arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen".