Ble sendt til Malawi for å ta praksis

Lærerstudenter ved UiS fikk forrige semester oppleve en litt annerledes praksisperiode enn de er vant med. De fikk være i praksis på en barneskole i det afrikanske landet Malawi i en hel måned.

Bilder viser studenter i praksis Malawiske skole
Vidar Aarstad, Elisabet Bjerkeset og Catharina Albrechtsen og Elisabeth Bø sammen med afrikanske kolleger.

Publisert første gang 16.02.2017

I om lag en måned før jul gjennomførte fire tredjeårsstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn og 5.-10. trinn undervisningspraksis på en skole i Malawi.

– Vi synes det var litt skummelt på forhånd, men det ble helt klart en opplevelse for livet, sier Elisabeth Bø.

Første studentene

Sammen med medstudentene Vidar Aarstad, Elisabet Bjerkeset og Catharina Albrechtsen, reiste hun til det afrikanske landet Malawi forrige semester.

De ble dermed de aller første UiS-studentene som har fått mulighet til å reise til Malawi for å gjennomføre en praksisperiode. En mulighet som har blitt til som en konsekvens av prosjektet «Improving Quality and Capacity of Mathematics Teacher Education in Malawi».

– Vi visste lite om landet, og førsteinntrykket var at det var et land preget av mye fattigdom, sier Elisabet Bjerkeset.

De fire studentene ble fordelt på to ulike trinn, der de skulle følge læreren i det enkelte trinnet samt ha ansvar for undervisningen i noen timer hver uke.

Les artikkelen: Skal styrke matematikkunnskapen i malawisk grunnutdanning

Elever i fullt klasserom i Malawi
Alle elevene må ha skrivebok og penn. Her er klasse 7a. Foto: Privat.

Fikk ansvar for undervisningen

For studentene ble praksisperioden noe annerledes enn det de er vant med. I Malawi har en lærer i snitt ansvar for 88 elever i snitt, men det er ikke uvanlig at klassene overstiger 100 elever.

Mangelen på lærere er stor, og det kan være vanskelig å få inn vikar dersom en lærer blir syk en dag. Dette skjedde faktisk mens studentene var i praksis, og plutselig stod de med ansvaret for å undervise en klasse en hel dag.

– Det hadde nok ikke skjedd i Norge, der vi får en praksislærer som følger oss tett opp når vi er ute i praksis. Men det ble en ny og annerledes opplevelse, og en ganske hektisk, men lærerik dag, forteller Catharina Albrechtsen.

Les også: – Stor skilnad i talet elevar

Stor respekt for læreren

Studentene synes det var stor forskjell å være i praksis på en skole i Malawi sammenlignet med en norsk skole. Det var godt over 100 elever i hver klasse. I klasserommet var det trangt og klamt, og til tider et ekstremt høyt lydnivå.

– Når læreren entret rommet, ble hun eller han møtt med et høflig; "God dag, lærer", av samtlige elever. De hadde en enorm respekt for læreren, og de hadde en stor glede av å kunne gå på skole, forteller de.

Studentene opplevde at selv om elevene hadde god disiplin, var undervisningen svært ensidig. Både lærere og elever var vant med at det fantes en måte å gjennomføre undervisningen på, og det var ikke rom for tilpasset læring.

– Unik opplevelse

Lærerstudentene opplevde også en stor kulturforskjell mellom Norge og Malawi. Det var for eksempel vanskelig å vite på forhånd akkurat når timen skulle starte om morgenen, og timeplanen var ganske så flytende.

– En dag kunne timen vare mye lenger en planlagt, en annen dag var timen ferdig nesten før den hadde begynt, forteller studentene og ler.

De sier de er glade for at de valgte å legge praksisperioden sin til Malawi, og at de dermed fikk en unik mulighet til å oppleve landet, bli kjent med kulturen og få med seg en erfaring i bagasjen, som de kan dra godt nytte av som nyutdannede lærere.

Tekst: Maria Gilje Torheim