Cellebiologi (BIO100)
Undervisningen i cellebiologi vil behandle det molekylære grunnlaget for cellens struktur og organisering. Studenten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap og forståelse for cellebiologi.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BIO100
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Første del av emnet gir en innføring i oppbygging av prokaryote og eukaryote celler, hvordan DNA og kromosomer er bygget opp, genuttrykking, og hvordan celler deler seg og kommuniserer. Videre omfatter kurset utvalgte spesialområder av cellebiologien: organelle- utvikling og deling, metabolsk kompartmentering i cellen, circadiske rytmer og kontroll av cellefunksjoner, celleproliferering eksemplifisert med pollenspiring, peroxisomers funksjon i ulike celletyper, DNA-reparasjon.
Viktige tema i cellebiologi er:
- Struktur og funksjon til biomolekyler
- Cellers oppbygning med hovedvekt på eukaryote celler
- Funksjonen til ulike cellestrukturer
- Struktur og funksjon til biologiske membraner
- Metabolisme og fotosyntese
- Hvordan celler kommuniserer
- Kontroll av celledeling, cellesyklus og celledød
- Transkripsjon og proteinsyntese (translasjon)
- Cellekulturteknikker
Læringsutbytte
- beskrive oppbyggingen av forskjellige celletyper
- ha en forståelse for hvordan gener er uttrykt
- beskrive hvordan celler deler seg og kommuniserer
- ha en forståelse av forskjellige cellebiologiske teknikker
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hanne Røland HaglandArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Cellebiologi (BBI120_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.