Anatomi og fysiologi (BIO110)
Et introduksjonsemne innen menneskekroppens oppbygning og funksjon. Det læres anatomisk terminologi og betydningen av et stabilt indre miljø, homeostase.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BIO110
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Læringsutbytte
- Anatomisk terminologi.
- Oppbygginger av celler og vev.
- Prinsippene rundt homeostase for vev, organer og kroppens funksjoner.
- Oppbygning og funksjon av hjertet og sirkulasjonssystemet.
- Blodets funksjoner og prinsipper om kroppens immunforsvar.
- Gi en beskrivelse av oppbygning og funksjon av menneskets nervesystem og sanser.
- Kroppens temperaturregulering.
- Endokrinologiskekjertler, organer og funksjon.
- Prinsippene om urinveiene, fordøyelsessystemet og ernæring
- Oppbygging og funksjon av bevegelsesapparatet.
- Den anatomiske oppbygging og fysiologiske funksjon til det maskuline og feminine reproduksjonssystemet, menneskets utvikling og arv.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kleng BrekkåArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Anatomi og fysiologi for biologisk kjemi (BBI110_1) | 5 |
Anatomi og fysiologi, utvidet variant (BIE300_1) | 10 |
Anatomi og fysiologi (BIE130_1) | 5 |
Anatomi og fysiologi, utvidet variant (BIE140_1) | 10 |
Anatomi og fysiologi (TE0077_A) | 10 |
Anatomi og fysiologi (TE0077_1) | 10 |
Anatomi og fysiologi (TE0006_2) | 6 |
Anatomi og fysiologi (TE0006_A) | 6 |
Anatomi og fysiologi (TE0006_1) | 3 |
Anatomi og fysiologi (ELE110_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.