Stedsutvikling (BYG510)
Nytuvikling/ombygging av eksisterende bymiljø er komplekse oppgaver som blir utført av flerfaglige team gjennom lange prosesser.
Kurset fokuserer på de fysiske aspektene (den urbane designkomponenten), som omhandler endringer i den offentlige romstrukturen og i i den bygde bestanden for å erstatte eller utfylle tidligere funksjoner.
Emnet forbereder studenten til å håndtere slike spørsmål både som del av et kommunalt planleggingskontor eller som en del av et privat konsulentfirma.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG510
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Målet er å skape en grunnleggende forståelse for planlegging og stedsutvikling i by- og tettstedsområder når det gjelder:
1. Få evner i designtenkning i urban design
2. Arealbruk og hvordan sammenhenger/overganger mellom ulike soner formmessig uttrykkes i planer og beskrivelser/illustrasjoner. (Trafikk, gater, grønnstruktur, parker, anlegg, bolig, rekreasjon, og næringsarealer)
3. Innhenting av relevante data, bakgrunnsinformasjon og analyser som definerer ulike muligheter og utfordringer.
4. Utforming av planforslag til ulike stadier av byutviklingen. Konseptstudier, idéforslag, bebyggelses- og reguleringsplaner, samt vedtekter og designkataloger.
5. Utvikle kunnskap og kritisk tenkningen om urban design og planlegging. En bevisst holdning til hva man planlegger for.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig rapport | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering i emnet består av utvikling av et storskala urban design prosjekt som er utviklet gjennom flere trinn før den endelige prosjektpresentasjonen. Arbeidet er normalt utført i grupper. Hvert av trinnene evalueres separat, og kompendiet til disse evalueringene (mappevurdering) blir evaluert som godkjent / ikke godkjent. For å bli godkjent må et sett med minimale kriterier fullføres i hvert av trinnene (for eksempel deltakelse i workshops, gjennomføring av aktiviteter, utarbeidelse av analyse, utforskende modeller, planer og offentlige presentasjoner av prosessen til gruppen).Sluttkarakteren er basert på presentasjon av en skriftlig rapport som dokumenterer prosessen og presenterer de endelige forslagene. Rapporten har form av et digitalt hefte der skisser, kart, planer, seksjoner, perspektiver og andre digitale instrumenter brukes til å illustrere både prosessene og de endelige forslagene.
Studentene som mislykkes i hele eller deler av kurset, eller som ønsker å forbedre karakterene sine, må ta hele kurset på nytt.
Obligatorisk oppmøte på forelesninger og deltakelse i studioarbeid. Studenten får ikke vurdering ved mindre enn 80 % deltakelse.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Fabio Alberto Hernandez PalacioFaglærer:
Andreas SkaareFaglærer:
Guzman Cruz RodriguezInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.