Offshore materialteknologi (MSK500)
Utvinning av olje og gas offshore krever avanserte konstruksjoner og prosessanlegg, samt rørledninger til transport. Disse består av en rekke komponenter som krever materialer med ulike egenskaper. Disse materialene er også relevante for andre maritime aktiviteter som havvind og «ocean farming». Kurset vil beskrive noen av disse materialene og forklare hvorfor disse oppnår ulike egenskaper som styrke, grunnet mikrostruktur, og korrosjonsmotstand. Forskjellige tilvirkings- og fabrikasjonsmetoder vil bli gjennomgått.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSK500
Versjon
1
Vekting (Sp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Ved bestått kurs skal kandidaten kunne demonstrere følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og allmenn kompetanse:
Kandidaten
- Har avansert kunnskap om valg av materialer for offshore innretninger og inngående kjennskap om stål
- Har fundamental kunnskap om herdingsmekanismer i metalliske materialer
Kandidaten
- Kan analysere og kritisk vurdere ulike former for informasjon og benytte dem for materialvalg for kritiske komponenter og konstruksjoner
- Kan analysere rådende teorier, metoder og fortolkninger I feltet og arbeide uavhengig på praktiske og teoretiske problemer
Kandidaten
- Kan bruke kunnskap og ferdigheter i oppgaver ved utbyggingsprosjekter
- Kunne kommunisere akademiske arbeider og delta i faglige diskusjoner
Forkunnskapskrav
MSK200 Materialteknologi
MSK205 Materialmekanikk
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Morten Andre LangøyInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Korrosjon, Corrosion and materials technology ( MSK520_1 MSK525_1 ) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.