Engelsk fagdidaktikk del 2 (PPU132)

Formålet med emnet er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PPU132

Versjon

1

Vekting (stp)

7.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Formålet med emnet er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole. Sentrale emner inkluderer språklæringsteori, elevautonomi, læringsstrategier, multispråklighet, ekstramural engelsk, tverrfaglig arbeid i engelsk, tekstforståelse, faktorer og metoder som påvirker engelsk språklæring, kultur- og litteraturundervisning, lesing, prosessorientert og sjangerbasert skriving, ulike vurderingsformer, utvikling av språklig kompetanse, bruk av digital teknologi, læreplaner og læremiddel i engelskfaget, og hvordan disse kan fremme læring, forståelse, utvikling og danning hos elevene.

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om

  • hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
  • ulike forskningsbaserte undervisningsmåter som kan anvendes i engelskundervisningen
  • hvordan de grunnleggende ferdighetene utvikles og tilrettelegges for den enkelte elev
  • hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsteori og faglitteratur
  • hvordan litterære tekster på engelsk kan frembringe en dypere forståelse av en selv og andre mennesker
  • ulike typer vurdering av muntlig og skriftlig språkkompetanse og vokabular
  • forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
  • ulike læremidler og lærebøker og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
  • ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
  • hvordan elevautonomi og ulike læringsstrategier kan fremme elevens språkutvikling

Ferdigheter

 

Etter endt studium skal studentene kunne

  • analysere og bruke læreplaner i engelsk for ungdomstrinnet og videregående skole og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i engelskundervisningen
  • planlegge, begrunne og gjennomføre undervisning i engelsk, med og uten digitale hjelpemidler
  • lede og motivere elever i språklæringen og skape trygge språklæringsmiljø
  • velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
  • bruke varierte, tilpassa og relevante metoder i engelskundervisningen
  • forstå en litterær og kulturell tekst fra ulike analytiske perspektiv
  • gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen språklæring og faglige utvikling

Generell kompetanse

 

Etter endt studium skal studentene kunne

  • forstå fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • videreutvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
  • diskutere forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
  • reflektere over og kontinuerlig utvikle sin klasseromspraksis og engelskundervisning
  • videreutvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • reflektere over hvordan digital språkteknologi kan brukes for å fremme språklæring

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeoppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Oppgave på 3000-3500 ord, skrevet på engelsk
• studentene skal levere forslag til problemstilling innen angitt frist
• problemstillingen må godkjennes av faglærer
• studentene skal ha veiledning
• engelsk språkkompetanse og akademisk skriving blir vurdert, i tillegg til kritisk refleksjon og integrering av engelsk fagdidaktisk teori og praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent problemstilling for skriftlig hjemmeoppgave i form av skriftlig innlevering av to oppgaver, Skriftlig innlevering av to oppgaver

 

Skriftlig innlevering av to praksis- og klasseromsrelaterte oppgaver

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Arbeidsformer

En kombinasjon av forelesninger, diskusjon og praktiske øvinger. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.

Åpent for

Lektorutdanning for trinn 8-13 Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid

Emneevaluering

Kvalitetssystemet på UiS omfatter studentevaluering av alle emnene.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto