Studere matematikkundervisning (MGL3122)
Emnet fokuserer på matematikkundervisning og elevers læring i matematikk. Gjennom emnet får studentene som deltakere i et forskningsprosjekt innta et forskerblikk på matematikkundervisning og læring i matematikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3122
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter kurset skal studenten:
- ha inngående kunnskap om metoder for å studere matematikkundervisning
- ha avansert kunnskap om ulike teorier om matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten:
- kunne anvende teorier om matematikkundervisning som deltakere i et forskningsprosjekt
- kunne samle inn, bearbeide og analysere data for å undersøke relevante problemstillinger knyttet til læring og undervisning i matematikk
- kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper, samt teoretiske rammeverk på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter kurset skal studenten:
- kunne analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt samt arbeid som matematikklærer
- ha inngående kjennskap til forskningsprosessen i gjennomføringen av kvalitative og kvantitative undersøkelser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig prøve/presentasjon og individuelt paper
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig prøve/presentasjon | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Individuell oppgave | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Omfang på paper 8000 ord +/- 10%. Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt som strekker seg gjennom hele semesteret og paperet er en del av dette prosjektet.Den muntlige prøven/presentasjonen er på inntil 30 minutter.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i emnet. Karakteren på paperet og muntlig eksamen teller begge 50% av totalkarakteren i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Praktisk arbeid i tilslutning til forskningsprosjektet er obligatorisk (dette omfatter innsamling av data og transkripsjon).
Presentasjon og diskusjon av paper knyttet til forskningsprosjekt er obligatorisk. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner
Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.