Barns utvikling, lek og læring (ABL102)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL102
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er læringsteorier, forskning på lek og utviklingspsykologi. Barns samspill i lek og barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, veiledning, barnehageprofesjonen og profesjonsetiske aspekter, inkludert profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunnskap om omsorg og danning i et mangfoldig samfunn blir også vektlagt.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse
har kunnskap om barns omsorgsbehov
har kunnskap om veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
har kunnskap om kommunikasjon og samspillsteorier og læringsmiljøets betydning for barns utvikling, læring og lek
har kunnskap om foreldresamarbeid i et mangfoldig samfunn
har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehagen
har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna
Ferdigheter
Studenten
kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
kan utøve begynnende profesjonelt skjønn
kan videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis og digital praksis
kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen,innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen for UiS, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tove Erna BellandPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UIS, nettbasert undervisning, barnehagesamlinger. Studentene må tilegne seg deler av teorien gjennom selvstudium, gjøre planlagt for- og etterarbeid og utvikle akademisk skriving.
Både undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.