Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (ABL300)

I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ABL300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet i studiet omfatter pedagogisk ledelse og veiledning, barnehagens styrings- og maktperspektiv og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier

  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat

  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid

  • har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold og likeverd innenfor et mangfoldig barnehagemiljø

  • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn og kollegaer

  • skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling

Ferdigheter 

Studenten

  • kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø

  • kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre

  • kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

  • kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
  • kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
  • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1. og 2. trinn arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utviklingsoppgave 1/1 10 Uker Bokstavkarakterer Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuelt bidrag til skriveprosessen til utviklingsoppgaven, Oppmøte til undervisning tilknyttet utviklingsoppgaven 100%

Spesifisering av arbeidskrav:

Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemedlemmene må bidra inn i skriveprosessen i forbindelse med utviklingsoppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.

Obligatorisk krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jannike Lyngtun

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto