Arbeids- og organisasjonspsykologi (BPS210)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet belyser menneskelig atferd, samspill og opplevelser på arbeidsplassen og organisasjonssammenheng. Studenten blir presentert for ulike teoretiske perspektiver i en arbeids- og organisasjonskontekst. Det fokuserer på den enkelte medarbeider, herunder seleksjon, motivasjon, prestasjon, belastning og utvikling; Arbeidets organisering og arbeidsoppgaver; Relasjoner på arbeidsplassen: Dyadiske samspill, teamforhold og ledelse; Organisasjoner, deres struktur, kultur, dynamikk og utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
- ha kunnskap om teorier, begreper og empiri som er relevante for å belyse en gitt arbeidslivs- og organisatorisk problemstilling
- ha kunnskap om årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
- ha kunnskap om relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak til beskrevne problemstillinger
- ha kunnskap om styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne gjøre rede for utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
- kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlende begreper, teorier og empiri
- kunne identifisere og diskutere årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
- kunne gjøre rede for relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
- kunne gjøre rede for og drøfte styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne diskutere sentrale likheter og forskjeller mellom ulike begreper, teorier og empiri
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
- Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste.
- Referansestil: APA 7th
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ons Zelfani PriottiEmneansvarlig:
Alberto Danilo GarciaStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer:
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. I seminarene vil også rollespill og case kunne anvendes og relevante innledere fra arbeidslivet kan inviteres til seminarene.