Matematikk - Forkurs for ingeniørutdanning (FIN200)
Matematikken er en krevende og svært viktig del av ingeniørutdanningen. Allerede fra starten møter studentene mange emner som stiller krav til forkunnskaper i matematikk. De grunnleggende emnene må vektlegges slik at studenten får en god basis for de framtidige studiene. Ingeniørutdanningen er i sin natur fokusert på løsning av små og større oppgaver. Det er derfor nødvendig å legge til rette for rikelig med oppgavetrening.
Rammene for matematikkemnet på forkurset er gitt ut fra to hovedhensyn. Det ene er opptakskravene til ingeniørutdanningen og de faglige utfordringene studentene møter det første studieåret. Det andre er innholdet i Matematikk R1 og Matematikk R2 i videregående opplæring. Studentene skal kunne begynne på ingeniørutdanning eller maritim høgskoleutdanning uten å føle at det er et gap mellom forkurset og den videre utdanningen. De skal kjenne igjen den basiskunnskapen som ligger til grunn for de nye emnene de møter og føle seg trygge på at de har et godt grunnlag i matematikk.
Det er viktig at studentene får tilstrekkelig trening i oppgaveløsing basert på praktiske og tekniske problemstillinger siden dette er en viktig del av arbeidsmåten i teknisk utdanning. Det må legges vekt på å se matematikken som et redskap for å forstå, analysere og løse praktiske problemer, slik matematikken dukker opp i svært mange emner i ingeniørutdanningen og den maritime høgskoleutdanningen.
Varierte undervisningsformer og læringsprosesser er viktige faktorer for å gjøre studentene best mulig rustet til de videre studiene. Det er hensiktsmessig å veksle mellom forelesninger, regneøvinger i grupper og individuelt, innleveringer og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentene må også lære seg å beherske matematisk programvare og programmering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
FIN200
Versjon
2
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Aritmetikk og algebra
Mengdelære, likninger og ulikheter
Trigonometri 1
Funksjoner
Grenseverdier og kontinuitet
Derivasjon
Trigonometri 2
Geometri
Eksponential- og logaritmefunksjoner
Vektorer
Integralregning
Integrasjonsmetoder
Følger og Rekker
Python programmering
Læringsutbytte
Hovedmål:
Kunnskapsmål:
K1: Studentene skal få nødvendig kunnskap i matematikk for å starte studier ved ingeniørutdanning og maritim utdanning
Ferdighetsmål:
F1: Studentene skal utvikle ferdigheter i grunnleggende emner i matematikk og få trening i matematisk tenkemåte
Generelle kompetansemål:
G1: Studentene skal på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltaker i en gruppe.
Delmål:
Aritmetikk og algebra
Studentene skal kunne:
regne med sum, differens, produkt og kvotient av brøker og brudne brøker
anvende parenteser og fortegnsregler
beregne produkt av polynomer, anvende kvadratsetningene og beherske faktorisering
regne med potenser med rasjonale eksponenter
anvende regneregler for potenser, kvadratrøtter, n-te røtter og røtter skrevet som potenser
Mengdelære, likninger og ulikheter
Studentene skal kunne:
gjøre rede for begrepene naturlige, hele, rasjonale og irrasjonale tall
definere og benytte de anerkjente skrivemåtene for åpne, halvåpne og lukkede intervaller
skrive mengder på listeform
gjøre rede for begrepene grunnmengde, delmengde, komplementmengde, disjunkte mengder og den tomme mengde
løse førstegradslikninger med en og to ukjent
løse andregradslikninger med en og to ukjente
løse likninger av høyere grad som kan omformes til andregradslikninger
utføre polynomdivisjon
anvende nullpunktsetningen og polynomdivisjon til faktorisering av polynomer
benytte polynomdivisjon til å løse likninger av høyere grad
løse irrasjonale likninger
løse enkle og doble ulikheter
sette opp fortegnsskjema for polynomer og rasjonale uttrykk
Trigonometri 1
Studentene skal kunne:
gjøre rede for definisjonene av sinus, cosinus og tangens til spisse vinkler
regne ut eksakte sinus-, cosinus- og tangensverdier til en del vinkler
utføre trekantberegninger i rettvinkla trekanter
benytte sammenhengene mellom de trigonometriske funksjonene i beregninger
anvende de trigonometriske formlene for sum og differens av vinkler og for doble vinkler
Funksjoner
Studentene skal kunne:
benytte begrepet funksjoner og angi definisjonsmengde og verdimengde til funksjoner
tegne grafer til funksjoner i kartesiske koordinatsystemer i to dimensjoner
regne med lineære funksjoner og andregradsfunksjoner og bestemme nullpunktene til disse
løse likninger, likningssystemer og ulikheter grafisk
Grenseverdier og kontinuitet
Studentene skal kunne:
bestemme grenseverdier til polynomer og rasjonale uttrykk
regne ut horisontale, vertikale og skrå asymptoter
regne med rasjonale funksjoner
gi en grafisk beskrivelse av kontinuitet og diskontinuitet
Derivasjon
Studentene skal kunne:
gjøre rede for begrepene deriverte og differensial og kjenne ulike skrivemåter av disse
anvende den geometriske betydningen av den deriverte
anvende regnereglene for derivasjon av sum, differens, produkt og kvotient
derivere sammensatte funksjoner ved hjelp av kjerneregelen
regne ut deriverte av høyere orden
beregne monotoniegenskaper, krumningsegenskaper, ekstremalpunkter og vendepunkter til funksjoner ved hjelp av funksjonsdrøfting
regne ut uttrykk for tangenter og normaler til funksjoner
anvende derivasjon til maks/min-vurderinger i praktiske sammenhenger
Trigonometri 2
Studentene skal kunne:
gjøre rede for og anvende det utvidede vinkelbegrepet
regne med vinkler angitt med absolutt vinkelmål (radianer)
løse enkle trigonometriske første- og andregradslikninger og ulikheter
gjøre rede for de generelle definisjonene av trigonometriske funksjoner og gi grafiske framstillinger av disse
derivere og drøfte trigonometriske funksjoner
Geometri
Studentene skal kunne:
regne med arealsetningen, sinussetningen og cosinussetningen
bruke periferivinkler og sentralvinkler i geometriske beregninger
beregne vinkler, sider og areal av mangekanter
beregne areal og buelengde for en sirkelsektor
beregne volum og overflate for prismer, pyramider, kuler og kjegler
utføre optimeringsberegninger med areal og volum
Eksponential- og logaritmefunskjoner
Studentene skal kunne:
gjøre rede for definisjonene av eksponential- og logaritmefunksjoner med vilkårlig grunntall, tallet e, briggske logaritmer og naturlige logaritmer
bruke regneregler for logaritmer
løse eksponential- og logaritmelikninger av 1. og 2. grad
derivere eksponential- og logaritmefunksjoner
drøfte eksponential- og logaritmefunksjoner, også med enkle praktiske anvendelser
Vektorer
Studentene skal kunne:
anvende vektorer i planet og rommet gitt utenfor koordinatsystemet og på koordinatform
kunne løse enkle vektoroppgaver i planet geometrisk
bruke regneregler for vektor multiplisert med skalar og for addisjon og subtraksjon av vektorer
gjøre rede for og regne med vektorer gitt på komponentform ved enhetsvektorer og på koordinatform
regne med parallelle vektorer og ortogonale vektorer
gjøre rede for og regne ut absoluttverdien til en vektor
bruke og tolke skalarproduktet, vektorproduktet og det skalare trevektorproduktet ved beregning av vinkler, areal og volum
bruke vektorregning for å finne liknings- og parameterfremstillinger til linjer og plan
Integrasjon: Integralregning og Integrasjonsmetoder
Studentene skal kunne:
gjøre rede for definisjonene av ubestemt og bestemt integral
beregne integraler ved hjelp av antiderivasjon, substitusjon, delvis integrasjon og delbrøkoppspalting av rasjonale funksjoner med lineære nevnere
beregne arealer av områder i planet
gjøre rede for praktiske tolkninger av bestemte integraler
beregne volumet av omdreiningslegemer med skivemetoden
bruke kunnskap om python til å implementere integrasjonsmetoder for enkle integraler.
Rekker
Studentene skal kunne:
gjøre rede for begrepene tallfølger og rekker
beregne sum av endelige aritmetiske og geometriske rekker
gjøre rede for begrepene konvergens og divergens
regne med uendelige geometriske rekker med konstante og variable kvotienter og bestemme konvergensområdet
Forkunnskapskrav
Bestått Vg 1 og Vg 2 fra yrkesfaglige studieprogram i videregående opplæring eller tilsvarende
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Enkel kalkulator , Godkjent formelsamling, |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
2 innleveringer skal være godkjent for at studenten får adgang til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sigbjørn HervikFaglærer:
Sean Peter Kåss MartinArbeidsformer
- forelesninger
- øvingsoppgaver individuelt og i grupper
- 2 obligatoriske innleveringer (regneøvelser)
- ev.prosjektarbeid
6 undervisningstimer per uke i ett undervisningsår