Kroppsøving 2 (1.-7.trinn) (MGL1061)
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1061
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kurset består av teoretiske og praktiske emner.
Fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
- Praksis: Forskningsbasert undervisning gjennom Lesson Study
- Sosiologi: Refleksjon og kritisk tenking om kropp og bevegelse i kultur og samfunn
- Psykologi: Motivasjon og læringsmiljø
Bevegelse, kropp og helse
- Treningslære med fysiologi: Kroppens funksjoner og aktivitetsprinsipper for å utvikle elevers fysiske egenskaper
- Anatomi og bevegelseslære: Kroppen i bevegelse
- Fysisk aktivitet i skolen
Praktiske emner
- Alternative bevegelsesaktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
- Naturferdsel og uteaktiviteter (høgfjell, nærmiljøaktiviteter og livredning ute)
- Turnaktiviteter
- Ballspillaktiviteter
- Praktisk treningslære
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
-
fagdidaktisk forskning i kroppsøving
-
vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
-
kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
-
deltakelse, medvirkning, samspill og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
-
tilrettelegging av bevegelsesmiljø for å fremme elevers fysisk-motoriske læring og utvikling
-
kroppen i bevegelse
-
motivasjonsfremmende
Ferdigheter
Studenten:
-
kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige temaer med utgangspunkt i læreplanen
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
-
kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
-
kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i den moderne skolen
Forkunnskapskrav
MGL1060 Kroppsøving 1 (1.-7.trinn)
GLU1060 Kroppsøving 1 (1.-7. trinn)
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og individuell FOU-oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
FOU oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer |
Individuell FOU-oppgave knyttet til samfunnsvitenskapelige emner på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven skal knyttes til kroppsøvingsundervisning i skolen.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i MGL1061.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktiv deltakende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert fjellturen med overnatting.
Det er ett arbeidskrav knyttet til undervisning i hvert teoretiske emne som må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav og/eller ekskursjoner må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser og gjennomføring av praksis er obligatorisk. Studenter får tilbud om utveksling til Valencia og Leicester i praksisperioden.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 2: 825 timer
-
Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 296 timer
-
Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 110 timer
-
Naturferdsel og uteaktiviteter (planlegging, reisetid og ekskursjon): 60 timer
-
Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 140 timer
-
Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
-
Diverse: 59 timer
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Gerd Lise Midtgaard Nilsen NordbottenFaglærer:
Bjørnar KjellstadliFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Åge ViganeFaglærer:
Eva LeibingerPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoiePraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, ekskursjoner, presentasjoner og gruppearbeid.
Praksis
Praksis: 15 dager