Praksis 5-10., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL2P20)
Praksisstudiet har en integrerende funksjon i grunnskolelærerutdanningen. Dette forutsetter samarbeid mellom studenter, faglærer, praksislærere og skoleledelse.
Studiets formål er å bidra til kunnskaper og utvikle ferdigheter knyttet til å være lærer i profesjonell utøvelse av yrket, inkludert innsikt i kompleksitet og dilemmaer som knytter seg til læreryrket i norsk skole og i et mangfoldig klasserom. Lærerarbeidet beskrives som et profesjonelt usikkert arbeid fordi det ikke er entydige standarder om hva som er god undervisning. Temaer belyses gjennom teoretiske- og profesjonsetiske perspektiv og gjennom utøvelse av profesjonell undervisning som didaktiske møter rettet mot elever på 5.-10. trinn og vil være gjennomgående i alle emner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL2P20
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I det andre studieåret er elevmangfoldet og elevenes læring hovedtema.
Praksisperioden i 2. studieår, 3. semester i grunnskolelærerutdanningens 5-10 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen.
Estetiske læreprosesser er et tverrfaglig spor i 3. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
gjeldende nasjonalt læreplanverk med vekt på valgfaget til studenten
lærerarbeidet, undervisning som samhandling og klasseledelse i ulike fag
hvordan didaktisk tenkning utøves i undervisningen med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
observasjonsmetode og kartleggingsverktøy med spesiell vekt på valgfaget
elever og elevers læreforutsetninger på 5-10. trinn og hvordan dette danner grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom, med vekt på religioner og livssyn
kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere en positiv læringskultur med vekt på valgfaget til studenten
Ferdigheter
Kandidaten kan
samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
utøve situasjonsorientert klasseledelse
undervise i og legge til rette for elevers læring med ulike arbeidsmåter og digitale ressurser
anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge undervisning med vekt på valgfaget
Generell kompetanse
Kandidaten
har vilje og evne til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1. år eller utestå med maksimum 7 praksisdager uten varsel med fare for å få ikke bestått praksis 1. år.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | 15 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart, overganger og avslutning av undervisningsøkter. Studenten prøves i en planlagt, gjennomført og vurdert overgangssituasjon i en undervisnings økt og skifte fra en læringsarena til en annen i løpet av praksisperioden.
Arbeidskrav knyttet til valgfaget til studenten, se emneplan for valgfaget. Vurderes av faglærer i valgfaget.
Fagperson(er)
Faglærer:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Observasjon av praksislærer, medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant utvalg arbeidsmetoder knyttet til undervisningsfagene/valgfaget.