Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager) (MGL2P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL2P30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet. Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om:
profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
kontaktlærerrollen
fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
det helthetlige skoleløpet og overgangene mellom barneskole - ungdomsskole og ungdomsskole og videregående skole
Ferdigheter
Kandidaten kan
utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktiske møter, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
velge ut og anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
samhandle med andre yrkesgrupper knyttet til skolen
drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
kommentere egen profesjonelle utvikling som lærer og uttrykke sin egne læreridentitet så langt
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1.år. Bestått praksis 2. år eller har eksamensrett i emnene.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
100% frammøte
Arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.
Planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt alene/på egenhånd, samt utarbeide observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer om undervisningsaktiviteter som studenten ønsker tilbakemelding på.
Delta på utviklingssamtaler - eventuelt et foreldremøte, hvis mulig.
Fagperson(er)
Faglærer:
Karen Elizabeth Gilje WoieFaglærer:
Ivar BjørnsenEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant utvalg arbeidsmetoder, med vekt på valgfaget til studenten.