Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)
Emnet vil gi studenten innsikt i samfunnsfaglige perspektiv på identitet, makt og samfunn. Sentralt i faget står faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om hvorfor og hvordan mennesker søker sammen i samfunn, og faget utforsker samfunnsfaglige tilnærminger til identitet og identitetskonstruksjon. Undervisningen i faget er forskningsbasert og er innrettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3054
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Forståelse for hvordan mennesker utvikler fellesskap og tilhørighet er et av kjerneelementene i samfunnsfaget i skolen. Emnet Fellesskap vil gi innsikt i samfunnsfaglige tilnærminger til identitet, makt og samfunn. Sentralt i emnet står faglige og fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om hvorfor og hvordan mennesker søker sammen i samfunn. Faget utforsker samfunnsfaglige perspektiver på felleskap og identitetskonstruksjon i dybden. Det blir vektlagt hvordan samfunn og andre felleskap er påvirket av historiske og samtidige forhold. Skolens rolle i utvikling av tilhørighet blir spesielt belyst. Undervisning og pensum er spesielt rettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Emnet vil tematisere kulturforskjeller og identitetsbaserte motsetninger i elevers hverdag og i et internasjonalt miljø.
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført og bestått emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har:
inngående kunnskap om hvordan identitet og fellesskap blir påvirket av historiske og nåtidige forhold
inngående kunnskap om fagperspektiver på makt og dens mange uttrykksformer
inngående kunnskap om fagperspektiver på samfunnsformasjon og sosialt liv
inngående kunnskap om skoleinstitusjonens rolle i utviklingen av tilhørighet og identitet
Ferdigheter
Kandidaten skal:
kunne drøfte historiske og samtidige hendelser eller samfunnsfenomen fra ulike perspektiv
kunne drøfte hvordan makt og maktrelasjoner har påvirket og påvirker identitet og samfunnsforhold
kunne drøfte problemstillinger knyttet til kulturforskjeller og sosial ulikhet i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
selvstendig og kritisk tilegne seg fag- og fagdidaktisk litteratur
formidle og drøfte fagperspektiv skriftlig og muntlig
reflektere over lærerrollen og egen lærerpraksis i lys av fagperspektiv på makt og samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig semesteroppgave | 6/10 | Bokstavkarakterer | ||
Individuell muntlig eksamen | 4/10 | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig semesteroppgave som vurderes med karakter, A-F. Oppgaven teller 60% av karakteren i faget. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %).Individuell muntlig eksamen som vurderes med karakter, A-F. Den muntlige eksamen teller 40% av karakteren i faget. Den muntlige prøvingen har en tidsramme på 30 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begrunnet med at faget krever aktiv studentdeltakelse med tilbakemeldinger fra medstudenter er det krav om minst 70% tilstedeværelse i undervisningen
Et skriftlig arbeidskrav med omfang på 1000 ord (+/- 10).
Alle obligatoriske krav må være godkjent for å få gå opp til vurdering i emnet. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tord AustdalStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser. Aktiv studentdeltakelse forventes ved at studenter bidrar både muntlig og skriftlig i undervisningen. Gruppearbeid er en vanlig arbeidsform.