Lese- og skrivevansker (MGL3800)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3800
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Å kunne lese er en forutsetning for tilgang til skrift og skriftkultur, som i neste omgang er avgjørende for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan ha konsekvenser for motivasjon, innsats og læring i skolen, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet står kartlegging og tiltak rettet mot lese- og skrivevansker sentralt. Tilleggsvansker som ofte opptrer sammen med lese- og skrivevansker vil også bli behandlet.
Emnet er et valgemne for de som ønsker å skrive sin masteroppgave i spesialpedagogikk på grunnskolelærerutdanningen.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Ha kunnskap om sammenhengen mellom lese- og skrivevansker, motivasjon, innsats og læring
Ha kunnskap om typisk lese- og skriveutvikling
Ha kunnskap om ulike typer lesevansker
Ha kunnskap om vansker med skriving
Ha kunnskap om kartleggingsverktøy som kan brukes for å identifisere lese- og skrivevansker
Ha kunnskap om tiltak som kan avhjelpe vansker med lesing og skriving og fremme motivasjon og læring
Ha kunnskap om vanlige tilleggsvansker som opptrer sammen med og kan påvirke lese- og skrivevansker
Ferdigheter
Kan arbeide systematisk for å avhjelpe lese- og skrivevansker
Kan kartlegge og identifisere lese- og skrivevansker
Kan gjenkjenne og beskrive særtrekk ved vanlige tilleggsvansker som kan opptre sammen med og påvirke lese- og skrivevansker
Generell kompetanse
Kan legge til rette for best mulig læring og deltakelse for elever med lese- og skrivevansker
Kan kommunisere om skriftspråklige vansker, kartlegging og tilpasset undervisning med foreldre, kolleger i skole og PP-tjenesten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer |
Omfanget av eksamen er på 2500 ord +/- 10%. Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
70 % obligatorisk tilstedeværelse i undervisning.
-
Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300- 1800 ord)
-
En faglig presentasjon (20 min.) på et oppgitt tema.
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.