Vitenskapsteori og metode (TOL170)
Dette emnet gir en introduksjon til samfunnsvitenskapelig forskningsteori og metode. Emnet fokuserer videre på sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting. Emnet består av tre hovedområder: vitenskapsteori og etikk, samt kvantitative- og kvalitative forskningsmetoder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
TOL170
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ metodologi samt forskningsetikk. Bare et fåtall av de som tar dette emnet kommer til å ha forskning som yrke. Mange vil imidlertid i sitt yrkesliv og i fritidsaktiviteter ha bruk for å vite hvordan vi skal etablere en god forståelse for sosiale fenomener i organisasjoner vi er en del av og hvor vanlig slike fenomener er. Emnet gir således om ulike måter å forstå den verden vi er en del av. I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskapelig arbeid og på grunnlaget for den forståelsen som utvikles i løpet av forskningsprosessen. Ulike forskningstradisjoner i kvalitative og kvantitative metoder vil bli diskutert. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt arbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte. Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
Krav til vitenskapelig arbeid
Etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider
Det indre samspillet mellom tema / problemstilling, forskingsspørsmål, metodeverktøy og formidlingsmåte
Ulike typer av kvalitative og kvantitative metoder
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha ferdigheter i:
Vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
Kunne utvikle tema, problemstillinger, data innsamling og analyser
Evne å gjennomføre enkle prosjekter etter metodebaserte prosedyrer
Kunne lese og analysere fagtekster på en reflektert og innsiktsfull måte
Kildekritikk - evaluering av informasjonskilder
Beskrive, analysere og vurdere gode og svake sider ved forskingsgenerert kunnskap, inkludert eget arbeid
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
Vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
Utvikling av et design for egen bacheloroppgave
Forståelse av hvorfor ulike faggrupper og tradisjoner har utviklet alternative kunnskaper og meninger
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Skriftlig eksamen kan besvares enten på norsk eller engelsk.Digital eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Olena Mykolajivna KovalInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Undervisningen i emnet gjennomføres som forelesinger og gruppearbeid. Emnet forutsetter selvstendighet, hvor studentene deltar i undervisning og jobber med utvikling av design for tenkt bacheloroppgave.