Praksis 1. trinn 25 dager (BBDPR1)
Praksis første studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 1. studieår:
- Ledelse av seg selv og barn
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBDPR1
Versjon
2
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praksisstudiet skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon i utdanningen og til at studenten utvikler seg fra å være student til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig handlingskompetanse.
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet. Studenten skal ta del i hverdagslivet og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Studenten skal i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. De må vise til refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I praksisperioden vektlegges studentens skikkethet som blant annet innebærer ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere avtalt arbeid innen fristen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om seg selv og selvledelse i møte med enkeltbarn og barnegrupper i en mangfoldig barnehage
- kunnskap om hvordan fagkunnskap fra kunnskapsområdene kan realiseres med enkeltbarn og barnegrupper, inkludert pedagogisk bruk av digital teknologi og bærekraftig utvikling
- kunnskap om praktisk bruk av observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
- kunnskap om bruk av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter
Studenten kan
- vise evne til å lede seg selv i møte med praksisbarnehagen samt utøve og analysere egen pedagogiske ledelse av enkelt barn og barnegrupper i barnehagen
- kan legge til rette for variert lek ig utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
- anvende innhold fra Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i forbindelse med planlegging og gjennomføring av faglige aktiviteter
- bruke ulike metoder for observasjon og dokumentasjon
- delta i variert lek, samspills- og læringssituasjoner med barna
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
- kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til pedagogisk ledelse og pedagogiske aktiviteter i praksisbarnehagen
- analysere og kritisk vurdere hvordan lek og aktiviteter i barnehagens hverdag kan bidra til samspill mellom barn/barn og barn/student
- kunne diskutere og reflektere sammen med praksislærer over Rammeplanens betydning for barnehagens praksiser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fravær
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.
Tilstedeværelseskrav
Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
Gjennomføring av fraværsdager
Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.