Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBDPR2
Versjon
2
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer. Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veiledning av barn og medarbeidere
- kunnskap om refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
- kunnskap om kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
- kunnskap om betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
- kunnskap om har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
- kunnskap om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
- kunnskap om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kritisk og analytisk reflektere over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere
- reflektere og kritisk analysere over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse
Forkunnskapskrav
BBDPR1 Praksis 1. trinn 25 dager
BBLPR1 Praksis 1. trinn 35 dager
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager høst | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fravær
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.
Tilstedeværelseskrav
Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
Gjennomføring av fraværsdager
Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.
Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 1. års praksis, vurdringen fra første trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.