Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)

Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).

Fokus i praksis 2. studieår:

  • Ledelse av barn og medarbeidere

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBDPR2

Versjon

2

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer.  Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter: 

Kunnskap 

Studenten har

- kunnskap om veiledning av barn og medarbeidere

- kunnskap om refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn

- kunnskap om kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere

- kunnskap om betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring  

- kunnskap om har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter 

- kunnskap om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser  

- kunnskap om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft 

Ferdigheter 

Studenten kan

- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper  

- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte 

- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning

- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring  

Generell kompetanse 

Studenten kan

- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet 

- kritisk og analytisk reflektere over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere 

- reflektere og kritisk analysere  over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse 

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
BBDPR1 Praksis 1. trinn 25 dager
BBLPR1 Praksis 1. trinn 35 dager

Bestått praksis fra forrige studieår.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 25 dager høst 1/1 25 Dager Bestått/ Ikke bestått

Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fravær

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.

Tilstedeværelseskrav



  • Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.


  • Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.


  • Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.


 

Konsekvenser ved fravær



  • Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.


  • Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.


  • Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.


 

Gjennomføring av fraværsdager



  • Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.


  • Dette avtales i samråd med praksislærer.


 

Tilleggskrav



  • Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.


  • Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.


  • Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 1. års praksis, vurdringen fra første trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto