Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130)
Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar sammen med gruppepresentasjon og anvendelse av statistiske metoder skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS130
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om utvalgte personlighetspsykologiske og sosialpsykologiske begreper, teorier og empiri
ha kunnskap om sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlede begreper, teorier og empiri, herunder teorienes styrker og svakheter
ha kunnskap om hovedinndelinger i psykologiens forskningsmetode, herunder særlig vekt på statistikk og bruk av SPSS
kjenne til ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
kunne gjenkjenne ulike målemetoder for personlighet, og kort redegjøre for styrker og svakheter
kunne skille mellom personlighetstrekk og tilstander
kunne anvende ulike sosialpsykologiske teorier for å forstå, påvirke og predikere menneskers atferd i sosiale situasjoner
kunne anvende både sosialpsykologiske teorier og personlighetsteorier for å forklare vanlige fenomen fra to perspektiver
kunne foreta en basal vurdering av design og resultater fra ulike forskningsdesign
kunne bruke SPSS for å fullføre ulike statistiske tester
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
kunne definere, anvende og diskutere sentrale begreper
kunne lese og anvende grunnleggende statistikk
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
Skriftlig innlevering: Skriftlig gruppearbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent / ikke godkjent. Referansestil: APA 7th. Oppgaven blir definert av emneansvarlig.
Presentasjon: Gruppepresentasjonen omfatter presentasjon av viktige funn fra skriftlig gruppearbeid og har vektingsuttrykk godkjent / ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminar.
Til forelesningene forventes studentene å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
Gruppearbeid med arbeidskrav.
På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å lære studentene hvordan de kan gi hverandre konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav før innlevering.
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).