Reisemålsutvikling (BRL260)
Emnet reisemålsutvikling fokuserer på ressursgrunnlaget for reiseliv ut fra samfunnets bærekraft, konsekvenser av ressursutnyttelse, markedsmulighetene, samt aktører som blir involvert i reisemålsutviklingen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BRL260
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
På kurset utforskes lokalsamfunnet og lokalsamfunnets ressursgrunnlag som en viktig forutsetning for bærekraftig reiseliv. Det handler om å fremme en balansert vekst som tar hensyn til miljømessige, økonomiske og sosiale aspekter i destinasjonsutviklingen, for å sikre langvarig bærekraft og trivsel for lokalsamfunnets interessenter.
Kurset utforsker begrepet stedsutvikling i teori og praksis, spesielt med hensyn til destinasjonsutvikling, destinasjonsmarkedsføring, opplevelsesproduksjon/design og andre etablerte fenomener innen reiselivsfaget.
Spesielt vekt legges på å forstå og kunne anvende bærekraftig utvikling fra et stedsperspektiv for et inkluderende og lokalt forankret reiseliv i tråd med globale og lokale bærekraftsmål.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap om
-
Forutsetningene for bærekraftig reisemålsutvikling
-
Bærekraftig utvikling i en stedskontekst
-
Hvordan digitaliseringen påvirker bærekraftig reisemålsutvikling
Ferdigheter
-
Kunne analysere stedets ressursgrunnlag
-
Kunne planlegge og gjennomføre interessentanalyse for å sikre lokal forankring
-
Kunne jobbe praktisk med bærekraftsmål og implementere bærekraftsverktøy
Generell kompetanse
-
Kunne delta i planlegging og gjennomføring av reisemålsutviklingsprosjekter i tråd med prinsippene for stedsutvikling og bærekraftig utvikling
-
Kunne gi innspill til endringsarbeid som kreves for destinasjonsutvikling til stedsutvikling
-
Kunne delta i samfunnsdebatten og utveksle kritiske og vitenskapelig forankrede synspunkter om en bærekraftig reisemålsutvikling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave med muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave med muntlig eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | ||
Oppgave | 0/1 | Bokstavkarakterer |
Individuell prosjektoppgave med muntlig eksamen som vektes 100% hvor muntlig eksamen brukes til å justere karakteren opp eller ned.
Fagperson(er)
Faglærer:
Kristina Nilsson LindstrømInstituttleder:
Trude FurunesArbeidsformer
Emnet vil omfatte en kombinasjon av arbeidsformer bygget rundt en rekke moduler som behandler fagets sentrale temaer. Disse pakkene består av materiale for selvstudier, digitale seminarer og arbeid med egen oppgave.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Bærekraftig reiselivsledelse (BRL220_1) | 10 |
Bærekraftig reiselivsledelse (NH0486_1) | 10 |
Bærekraftig reiselivsledelse (NH0486_A) | 10 |
Reiselivsplanlegging (NH0421_1) | 5 |
Planlegging og utvikling i reiselivet (NH0421_2) | 5 |
Plan og utvikling i reiselivet (NH0421_A) | 5 |