Vold og omsorgssvikt som komplekse problemområder i barnevernfaglig arbeid (MBA201)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA201
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet omhandler ulike teoretiske perspektiver og mer praktiske tilnærminger til overgrep og vold i nære relasjoner i barnevernsarbeid og annet sosialfaglig arbeid med slike komplekse problemområder. Det er et fordypningsemne om vold i nære relasjoner, generelt i befolkningen og i sårbare grupper/ i majoritet- og minoritetsbefolkningen. Vold i nære relasjoner er et alvorlig og komplekst samfunnsproblem og et felt i bevegelse. Det krever ofte koordinerte tiltak med flere aktører på ulike nivå. Sentralt i emnet er derfor kunnskap om forklaringsmodeller og kritisk, flerfaglig og tverretatlig analyse. Emnet viser også konsekvenser av vold, omsorgssvikt og overgrep for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Videre tar emnet opp ulike former for forebygging, avdekking og tiltaksarbeid. Gjennom emnet skal studentene på grunnlag av forskningsbasert kunnskap utvikle analytisk og praktisk kompetanse i forståelse, forebygging og bekjempelse av ulike former for vold.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
inngående kunnskap om sentrale utviklingstrekk i forskningsfeltet vold i nære relasjoner
avansert forskningsbasert kunnskap og perspektiver på individ-, gruppe- og samfunnsnivå om vold i nære relasjoner
avansert kunnskap om sammenhenger mellom kjønn og minoritetsperspektiver, kulturelle, sosiale og økonomiske forhold og vold og omsorgssvikt
kunnskap om forebyggende virkemidler og terapeutiske, behandlende tiltak
Ferdigheter
Kandidaten kan:
analysere ulike perspektiver på individ, gruppe og samfunnsnivå
anvende flere perspektiv og forståelser som muliggjør ulike løsninger i det barnevernfaglige og sosialfaglige feltet
anvende kunnskap om vold, omsorgssvikt og krenkelser i konkrete situasjoner med barn, unge og voksne og iverksette hensiktsmessige forebyggende og bekjempende tiltak
sammen med barn, unge, foreldre og samarbeidspartnere bidra til helhetlig tverrfaglig samarbeid i saker der det er vold eller mistanke om vold
anvende relasjonelle kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler og situasjoner
Generell kompetanse:
Kandidaten:
har evne til medfølende nærhet og kritisk distanse i arbeidet med vold i nære relasjoner
kan identifisere og analysere utfordringer og etiske fordringer og dilemmaer i arbeid med mennesker som opplever vold, krenkelser eller konflikter i nære relasjoner
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer |
Omfang 3000 ord +/- 10 % inkl. innholdsfortegnelse og noter, ekskl. litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Den obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av den obligatoriske aktiviteten vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Brita GjerstadStudieprogramleder:
Ida Bruheim-EscobarEmneansvarlig:
Ingunn StudsrødArbeidsformer
Forelesninger, individuelt arbeid og refleksjon i grupper. Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper.