Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv (MBA202)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA202
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet med emnet at er studentene skal bli stand til å reflektere rundt betydningen av kulturelt mangfold og hvordan det påvirker møter mellom mennesker. Emnet vil særlig fokusere på arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk reflektere over, analysere og anvende ulike diskurser, perspektiver og teorier om kulturelt mangfold. Sentrale temaområder er: kultursensitivitet, akkulturasjonsteori, interseksjonalitet, flerkulturelle perspektiver på barn og barns medvirkning, og krysskulturell påvirkning.
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne forventes det følgende:
Kunnskaper
Studenten har:
inngående kunnskap om sentrale teorier og diskurser om betydningen av kulturelt mangfold og kultursensitivitet i møte med mennesker
avansert kunnskap om hvordan påvirkning fra ulik kulturell- og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv
avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møte med hjelpeapparatet
Ferdigheter
Studenten kan:
reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle- og sosiale bakgrunn påvirker møter- og arbeid med mennesker fra ulik kulturell bakgrunn
analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver om barn, unge og familier i et flerkulturelt perspektiv
analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ i et flerkulturelt perspektiv
analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier
Generell kompetanse
Studenten kan:
anvende kunnskaper og ferdigheter om flerkulturelle barn, unge og familier på nye områder
anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge kulturelt sensitive praksiser
anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familier
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang 3500 ord +/- 10% inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Eksamensbesvarelse kan leveres både på norsk og engelsk.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Presentasjoner: Seminarpresentasjon i gruppe.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ayan Abdi Mohamoud HandulleArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer.