Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager) (MGL2P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL2P30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om:
-
profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
-
kontaktlærerrollen
-
fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
-
elever, elevers læreforutsetninger og hvordan vanskelige situasjoner påvirker elevers læreforutsetninger
-
det helthetlige skoleløpet
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktiske møter, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
-
Anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
-
samhandle med andre yrkesgrupper knyttet til skolen
-
drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
-
analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
-
kommentere egen profesjonelle utvikling som lærer og uttrykke sin egne læreridentitet så langt
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1.år. Bestått praksis 2. år eller har eksamensrett i emnene.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006.Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet. For mer informasjon se eget praksisreglement i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegg og gjennomføre en undervisningsøkt på egenhånd. Lage observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer.
Delta på en utviklingssamtale (eventuelt et forelremøte) hvis mulig.
Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kitty Marie GarborgPraksiskoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Observasjon av medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant utvalg arbeidsmetoder, med vekt på valgfaget til studenten.