Mikrohistorie (MGL3053)
I dette emnet vil studenten oppnå dypere forståelse av historie og samfunnsfag. Et særlig fokus legges på mikrohistorie som en måte å forske på i historiefaget, hvor historiefortelling og analyse begynner i det små, med enkeltmennesket som aktør.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3053
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette masteremnet vektlegges mikrohistorisk metode samt måter å skrive, analysere og bruke historie og historiefortelling. Emnet har særlig fokus på en aktørorientert metode for historisk analyse, fremstilling og undervisning for studenter som ønsker en masterspesialisering i samfunnsfag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har basiskunnskap om mikrohistorie og kjente mikrohistoriske verk
- har dybdekunnskap om mikrohistoriske metoder brukt i historieundervisning og samfunnsfag
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser og bruke dette i arbeidet med å utvikle kritisk tenkning og historieforståelse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige og humanistiske spørsmål
- kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert, kontekstualisert og forstått
Forkunnskapskrav
MGL1050 Samfunnsfag 1 (1.-10. trinn), MGL1051 Samfunnsfag B
MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn), MGL2051 Samfunnsfag 2 (5.-10. trinn)
MGL1051 Samfunnsfag B, MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn)
60 studiepoeng av samfunnsfagsvitenskapelige eller humanistiske fag.
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og skriftlig innlevering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig innlevering/videoessay/podkast | 1/2 | 8 Uker | Bokstavkarakterer | |
Muntlig eksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse på presentasjonsseminar tilknyttet innleveringsoppgaven. Studentene velger om de vil presentere individuelt eller i gruppe.
Fagperson(er)
Faglærer:
Cecilie AarøeFaglærer:
Frode FanebustFaglærer:
Nils Olav ØstremStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieFaglærer:
Ann Elisabeth Laksfoss CardozoStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og/eller skriftlig. Noe av undervisningen kan bli på engelsk.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inne-værende semester. I tillegg blir det gjennomført sluttevaluering og skrevet emnerapport. Prosessen har som formål å innhente studentenes og undervisernes erfaringer med emnet og kvalitetsmessig videreutvikle emnet.