Forskningsmetode (MHV111)
Emnet gir en inngående innsikt i ulike forskningsmetoder, inkludert kvalitative og kvantitative metoder. Det skal bidra til inngående kunnskap i helsevitenskaplig forskning, den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk som styrker studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Emnet deles i to deler, kvantitativ og kvalitativ del. De to delene utvider studentens kunnskap om kvantitativt og kvalitativt forskningsdesign, forskningsprosess, datainnsamling og dataanalyser. Ut fra forskningens hensikt og forskningsspørsmål lærer studenten å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis i helse-, velferds- og omsorgstjenester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV111
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kvalitative metoder:
- Grunnleggende begreper i kvalitative metoder
- Utvalgsmetoder
- Datainnsamling, individuelle intervju og fokusgruppeintervju
- Dataanalyse, som innholdsanalyse, systematisk tekstkondensering og tematisk analyse
- Styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger
- Overførbarhet av forskningsresultater
- Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvalitative metoder
Kvantitative metoder:
- Grunnleggende begreper i kvantitative metoder
- Hypotesegenerering og hypotesetesting
- Utvalgsmetoder
- Datainnsamling og datahåndtering, inkl. håndtering av manglende data
- Sannsynlighetsteoretiske prinsipper, inkl. sentralgrenseteoremet, p-verdi og konfidensintervall
- Deskriptiv og inferensiell statistikk
- Statistiske analyser: univariate og bivariate analyser, regresjonsanalyse
- Programvare for statistiske analyser
- Styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, validitet, reliabilitet, generaliserbarhet, bias
- Retningslinjer for forskning som benytter kvantitative metoder
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger, inkludert deres styrker og svakheter ved anvendelse
har inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen kvalitativ og kvantitativ forskning
har inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen
Ferdigheter
Kandidaten:
kan problematisere og formulere forskningsspørsmål og hypoteser med utgangspunkt i tidligere forskning og anerkjente kvalitetsprinsipper for kvalitativ og kvantitativ forskning
kan planlegge forskning basert på passende metodevalg
kan argumentere for metoder for utvalg, datainnsamling og målemetoder
kan argumentere for valg av tilnærming til dataanalyse
kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
kan vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
kan formidle en selvstendig holdning og sammenstille et vitenskapelig arbeid ut fra krav til akademisk skriving, intern logikk og fagområdets metodiske uttrykksformer
kan argumentere og kritisk vurdere og validere forskningsresultat og faktorer som påvirker kvaliteten i et forskningsprosjekt
kan reflektere rundt sin egen rolle i forskningen, samt hvordan dette kan gjøres for å styrke studiens validitet og pålitelighet
kan reflektere over og kommunisere sitt kunnskapsbidrag i vitenskapelig sammenheng og stimulere til utvikling i helse-, velferds- og omsorgstjenester
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en eller flere oppgaver knyttet til kvalitativ og/eller kvantitativ metode. Oppgaven skal leveres individuelt og ha et omfang på 3000 ord (+/- 10%).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Petter ViksveenStudieprogramleder:
Kristin AkerjordetArbeidsformer
Arbeidsformer vil omfatte forelesninger, individuelle arbeid og gruppearbeid på campus og/eller digitalt. Det vil bli lagt vekt på selvstudier, simulering og digitale verktøy/plattformer
Åpent for
Opptakskrav