Forskningsmetode og prosjektseminar (MSO130)
Emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid. Formålet er å støtte og bidra til at studentene kommer videre i sitt arbeid med masteroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSO130
Versjon
3
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er fokusert på studentens eget arbeid med å utvikle foreløpig prosjektplan for masteroppgaven.
I tillegg vil man gjennomgå:
Kvantitative metoder og statistisk analyse
Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
Litteraturstudier: en innledning
Mixed Methods: en innledning
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
kan redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
har kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat-, bivariat- og multivariat analyse)
har kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse
Ferdigheter
kan anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
kan arbeide selvstendig med beskrivelser av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom flere variabler
kan arbeide selvstendig med kvalitativ forskning
kan anvende tematisk tekstanalyse
har inngående kunnskap om eksisterende forskning på valgte forskningsområde, og de skal kunne finne forskningslitteratur som er relevant for masteroppgaven.
har kunnskap om oppgaveskriving.
kan presentere sitt prosjekt på en strukturert og helhetlig måte.
kan mestre både teori og metode som skal tas i bruk senere i masteroppgaveskrivingen.
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
har en kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
har evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
kan bidra til nytenkning, og de skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig individuelt arbeidskrav: Det leveres et arbeidskrav i metode. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th.
Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven: Det leveres en foreløpig prosjektplan for masteroppgaven. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Faglærer:
Kristina JohansenStudieprogramleder:
Brita GjerstadEmneansvarlig:
Mikhail GradovskiEmneansvarlig:
Kathrine SkolandArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentaktive, dialogiske og problembaserte læringsformer med fokus på refleksjon og analyse vil særlig bli vektlagt.