Fremmedspråk fagdidaktikk del 1 (PPU141)
Fagdidaktikkstudiet bygger på fagkunnskaper i enten fransk, spansk eller tysk. Studiet gir studentene didaktisk kompetanse i fransk, spansk eller tysk med hovedvekt på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU141
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Fagdidaktikkstudiet bygger på studentenes fagkunnskaper i fransk, spansk eller tysk. Viktige momenter er drøfting av læreplaner i relasjon til det europeiske rammeverket for språk, varierte metoder og arbeidsformer i undervisning på ulike nivåer. Bruk av ulike digitale verktøy, lek som fremmer kommunikasjon og ulike former for vurdering blir også gjennomgått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
ha kunnskap om læreplaner for fremmedspråkfag i skolen
ha innsikt i arbeidsmetoder og læremidler som kan fremme elevenes språklæring og også hjelpe elevene til å ta hånd om egen læring og språkutvikling
ha kunnskap om fremstilling av kultur og ungdom i forskjellige livssituasjoner
ha kunnskap om kompetansemålene i læreplanene i fremmedspråk som utgangspunkt for undervisning i fremmedspråk
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
kunne planlegge og gjennomføre undervisningstimer med varierte metoder og ulike hjelpemidler, blant annet digitale verktøy
kunne legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av elevens språkferdigheter og som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring
kunne være språklig modell for elevene i skolen, både skriftlig og muntlig
kunne gi elever underveisvurdering, herunder læringsfremmende tilbakemeldinger og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer.
kunne bruke klasseromsledelse som fremmer et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
kunne orientere seg i faglitteratur og kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsforskning
kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha presentert et utprøvd/fiktivt undervisningsopplegg. Dette vurderes til godkjent / ikke godkjent. Dersom studenten ikke får godkjent første gang, så kan han/hun presentere undervisningsopplegget på ny i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Alba de la Vega FernandezPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Unni Puntervold PereiraStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesninger og seminargrupper.
En del av undervisningen vil være felles forelesninger for alle fremmedspråkene med vekt på fagdidaktisk teori. Studentene vil også bli delt inn i seminargrupper etter fremmedspråket. Arbeidet i seminargruppene vil i stor grad være praktisk orientert. Det legges vekt på studentaktiv læring med fokus på diskusjon, demonstrasjon, praktiske øvelser og studentpresentasjoner. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.