Fremmedspråk fagdidaktikk del 2 (PPU142)
Fagdidaktikkstudiet bygger på fagkunnskaper i enten fransk, spansk eller tysk og PPU fremmedspråk fagdidaktikk del 1. Studiet gir studentene didaktisk kompetanse i fransk, spansk eller tysk med hovedvekt på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU142
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Fagdidaktikkstudiet bygger på studentenes fagkunnskaper i fransk, spansk eller tysk og PPU fremmedspråk fagdidaktikk del 1. Viktige momenter er drøfting av læreplaner i relasjon til det europeiske rammeverket for språk, EPOSTL, større repertoar av metoder og arbeidsformer i undervisning på ulike nivåer i skolen, ulike digitale verktøy og ulike former for vurdering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha inngående kunnskap om nasjonale læreplaner for fremmedspråkfag i skolen og Det Felles Europeiske Rammeverket for språk
- ha bred innsikt i læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler som kan fremme elevenes språklæring og også hjelpe elevene til å ta hånd om egen læring og språkutvikling
- ha kunnskap om fremstilling av kultur og ungdom i forskjellige livssituasjoner
- ha inngående kunnskap om kompetansemålene i læreplanene i fremmedspråk som utgangspunkt for undervisning i fremmedspråk i skolen
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne planlegge og gjennomføre undervisningstimer med varierte metoder og ulike hjelpemidler, blant annet ulike digitale verktøy
- kunne legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av elevens språkferdigheter og som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring.
- kunne være språklig modell for elevene i skolen, både skriftlig og muntlig
- kunne gi elever underveisvurdering, herunder læringsfremmende tilbakemeldinger og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer.
- kunne legge til rette for et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne gjøre rede for hvordan gjeldende læreplaner legger grunnlaget for faglig utviklingsarbeid
- kunne orientere seg i faglitteratur og kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsforskning
- kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- kunne reflektere over og kontinuerlig forbedre sin didaktiske klasseromspraksis
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Individuell studentpresentasjon av en forskningsartikkel.
Obligatorisk veiledning i forhold til hjemmeoppgave.
Fagperson(er)
Faglærer:
Alba de la Vega FernandezPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Unni Puntervold PereiraStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesninger og seminargrupper.
En del av undervisningen vil være felles forelesninger for alle fremmedspråkene med vekt på fagdidaktisk teori. Studentene vil også bli delt inn i seminargrupper etter fremmedspråket. Arbeidet i seminargruppene vil i stor grad være praktisk orientert. Det legges vekt på studentaktiv læring med fokus på diskusjon, demonstrasjon, praktiske øvelser og studentpresentasjoner. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.