Norsk som andrespråk – modul 1 (VNA101) (VNA101)

De to emnene Norsk som andrespråk 1 (VNA101) og Norsk som andrespråk 2 (VNA102) tar for seg voksnes læring av norsk som andrespråk. Hvert emne er på 15 studiepoeng. Gjennom diskusjoner og gruppearbeid og forskningsbasert undervisning vil studentene få en grundig innføring i og kjennskap til fagfeltet både teoretisk og praktisk. Studenten inviteres i studiet til å delta i faglig utvikling og faglig fundert refleksjon over egen praksis på en slik måte at studenten, etter endt studium, er i stand til å drive tilpasset undervisning og veiledning av voksne innlærere med norsk som andrespråk med utgangspunkt i nyere forskning, enten det er i en klasseromskontekst eller på en språkpraksisplass. Studiet (VNA101 og VNA102) legger, i tråd med overordnete styringsdokumenter for norskopplæring for voksne innvandrere, til grunn et ressursorientert syn på voksnes læringsprosess og voksnes språklige repertoars betydning i læringsmøtet med et nytt språk. Som særlig sentrale styringsdokumenter regnes Læreplan i norsk for voksne innvandrere (Kunnskapsdepartementet, 2021) og Integreringsloven (Lovdata, 2023). I tillegg regnes Det felles europeiske rammeverket for språk fra 2011 (norsk oversettelse) og dets utvidete versjon fra 2022 (norsk oversettelse) som viktig fordi læreplanen og Norskprøvene bygger på og knytter seg til dette rammeverket. Det samme gjelder Norskprøvene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VNA101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

VNA101 er et basisemne som gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk. Til sammen vil disse inngangene berøre sentrale temaer innen andrespråksfeltet, som sammenhengen mellom språk og identitet, investering, ulike perspektiver på flerspråklighet, og hvordan flerspråklighet kan betraktes som en ressurs. Disse perspektivene vil danne utgangspunkt for et annet sentralt tema i emnet, nemlig arbeid med innlærertekster. Gjennom praktiske tilnærminger til innlærertekst vil studentene på VNA101 få innsikt i teorier om innlærerspråk, norsk språkstruktur, ordlæring og -undervisning samt kontrastiv grammatikk. Dette er perspektiver som til sammen vil tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk. Emnet vil også ta opp betydningen av skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring for voksne innlærere. Gjennom emnet vil studentene erverve kunnskap om feltet som er nødvendig for å gå videre på VNA102.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

Kandidaten har:

  • meget god kunnskap om sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling, både på individ- og samfunnsnivå
  • oversikt over fremveksten av andrespråksforskning, både internasjonalt og nasjonalt
  • god kunnskap om innlærertekster og mellomspråksteori
  • god innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur: fonologi og morfologi
  • noe kunnskap om språkstrukturelle trekk ved noen store innvandrerspråk: fonologi og morfologi
  • kunnskap om ordlæring i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om betydningen av innlærerens skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring i norsk

Ferdighetsmål

Kandidaten kan:

  • analysere innlærertekster
  • forklare og snakke om norsk språkstruktur på fonologisk og morfologisk nivå
  • kan sammenligne språkstrukturelle trekk i noen store innvandrerspråk med språkstrukturelle trekk i norsk (fonologisk og morfologisk nivå)
  • vurdere hvordan ulike voksne innlærere vil trenge ulik inngang til andrespråkslæring
  • redegjøre for hva som kan være utfordrende med å lære norsk som andrespråk
  • reflektere over faktorer som har betydning for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere

Forkunnskapskrav

Studiet er rettet mot lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021

For å søke opptak på studiet må søker ha fullført lærerutdanning, men det er ikke et krav at norsk er en del av fagkretsen. Søkere med godkjent utdanning fra utlandet kan også søke, men må da oppfylle krav til opptak i høyere utdanning i Norge (norskkrav B2 og engelskkrav ut fra hvilket land utdanningen er tatt i).

Søkere som arbeider i voksenopplæringen vil bli prioritert, men ved ledig kapasitet vil studiet også være åpent for lærere som underviser voksne innlærere i/på grunnskoleløp (og FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende. Søkere som ikke har en formelt ferdig lærerutdanning, men som har en tilknytning til feltet, kan få plass etter individuell vurdering.

Dersom det utover dette er ledige plasser, kan studenter på masternivå i lærerutdanningen ved UiS gis anledning til å ta VNA101 som et masteremne (15 studiepoeng). Disse studentene må imidlertid ha 30 studiepoeng i norsk for å kompensere for manglende erfaring fra praksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamen består av en muntlig eksamen. Muntlig eksamen vil bestå av en forberedt del og en del der kandidaten blir vurdert fra andre deler av pensum. De to delene skal ses i forhold til hverandre, men teller i utgangspunktet likt. Det er ikke mulig å bestå eksamen hvis den ene av delene vurderes til stryk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha gjennomført tre arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang (dette gjelder de to første arbeidskravene). Studentene får informasjon om arbeidskravene, men ikke veiledning i arbeidet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse av innlærertekst, Skriftlig individuell tekst, Kollegadeling og erfaringsutveksling, Frammøte

Emnet har 3 arbeidskrav:

  • Analyse av innlærertekst: Studenten skal gjøre en analyse av en gitt innlærertekst. Ordomfanget skal være 1000-1500 ord. Det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.

  • Skriftlig individuell tekst: Studenten skal skrive en skriftlig individuell tekst om et gitt tema som er sentralt i arbeidet med VNA101. Ordomfanget skal være 1000 ord (+/- 10 %). Det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.

  • Obligatorisk frammøte: 75 % obligatorisk frammøte på samlinger.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Arbeidsformer er forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger på studiet, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Samlingene vil gå over to dager. Det er 75 % obligatorisk frammøte på samlingene.

Nettbasert undervisning

Gjennom hele semesteret vil det være 6-8 nettøkter á 2 timer (45 minutter) på ettermiddags-/kveldstid.

Digital ressurspakke

En digital ressurspakke følger studiet. Den digitale ressurspakken inneholder lenker til eksisterende nettressurser, og det utvikles dessuten filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.

Åpent for

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto