Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214)
Studentene skal tilegne seg didaktisk kompetanse innen sitt fagområde, med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU214
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Yrkesfaglæreren har to roller, fagperson og opplæringsansvarlig. Studiet tar for seg formidling av faget og kompetanse innen opplæringssystemet. Dette sees i sammenheng med klasseledelse og arbeid med forebyggende miljøtiltak for elevene. Egenarten til det enkelte yrket blir ivaretatt gjennom konkretisering og aktualisering i både refleksjon, samsnakk og oppgaver der studentene går mer i dybden på eget fagbrev og programområde i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt studium skal studentene
-
ha kjennskap til forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering for sitt yrkesfag/programområde
-
ha kjennskap til opplæringskontoret for sitt utdanningsprogram for veiledning av elever mot lære i bedrift
-
ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning / individuelt tilrettelagt opplæring for sitt yrkesfag/programområde
-
ha kjennskap til tilbudsstrukturen i fagfornyelsen for det aktuelle utdanningsprogrammet/yrket for å kunne foreta yrkesveiledning innen eget utdanningsprogram
-
ha kjennskap til prinsippene for elevbedrift og partnerskapsavtaler i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
-
ha kjennskap til de grunnleggende ferdighetene i fagfornyelsen for sitt yrkesfag/programområde
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
-
kunne utarbeide lokale læreplaner ut fra nasjonale kompetansemål i læreplanen og kunne omgjøre disse til praktiske og teoretiske undervisningsopplegg.
-
kunne differensiere undervisningen med tanke på å gi elevene tilpasset opplæring både i teoretiske og praktiske fag
-
kunne integrere de grunnleggende ferdighetene i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
-
kunne utarbeide teoretiske og praktiske vurderingssituasjoner i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
-
kunne orientere seg i forskrift til opplæringsloven
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
-
kunne bruke strategier for lederstil, for å kunne forebygge og bearbeide konflikter og mobbing, med spesielt fokus på verkstedarbeid
-
kunne tilrettelegge undervisning for elever med ulike forutsetninger og differensiere undervisningen i teoretiske og praktiske fag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten skal gjennomføre et undervisningsopplegg i et programfag innenfor det utdanningsprogrammet han/hun vil få undervisningskompetanse i.
Krav:
- Det skal tas utgangspunkt i gjeldende læreplan
- Presentasjonen er individuell og skal holdes for faglærer(e) og medstudenter
- Varighet: Minst ti minutter
- Hjelpemidler: Alle
Faglærer vil legge opp til diskusjon i plenum etter presentasjonen, der man vil få muligheten til å reflektere over pedagogiske og didaktiske valg. Et sentralt poeng vil være å drøfte hvordan fagtradisjon og fagenes egenart preger disse bevisste og ubevisste valgene.
Presentasjonen må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Rune FrestadStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesning, arbeid i grupper, diskusjon av case, faglig presentasjon/undervisning fra studentene til gruppen og besøk hos opplæringskontor.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk (PPU220_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi (PPU230_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag (PPU270_1) | 15 |
Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260_1) | 15 |