Observasjon i barnehagen (OBS100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
OBS100
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal utfordre studenten til å utvide sin profesjonsfaglige kompetanse i observasjon i barnehagen. Ulike observasjonsmetoder som rangeringsskalaer, praksisfortellinger, feltundersøkelse, løpende protokoll og loggbok vil bli gjennomgått. Det vil bli lagt vekt på at deltakerne undersøker og reflekterer kritisk over egen praksis og barnehagen i lys av føringene i nasjonale og lokale styringsdokument, forskningsbasert kunnskap og en praksis til barns beste.
Sentrale tematikker i emnet:
- Sammenhenger mellom observasjon, planlegging og pedagogisk dokumentasjon
- Bruken av observasjon i pedagogisk arbeid i barnehagen
- Observatørrollen
- Observasjonsprosessen
- Observasjonsmetoder
- Selv-observasjon
- Observasjon som verktøy i utviklingsarbeid
- Etiske dilemmaer ved observasjon
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om betydningen av observasjon i det pedagogiske arbeidet
- har bred kunnskap om ulike dimensjoner ved observasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke observasjon ved planlegging og utvikling av pedagogisk arbeid
- kan bruke observasjon som grunnlag for refleksjon over praksis
Generell kompetanse
Studenten
- har økt forståelse for observasjon som nøkkelkompetanse i barnehagelærer profesjonen
- kan være en pådriver for observasjon som metode i barnehagens praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
|---|---|---|---|---|
| Muntlig eksamen | 1/1 | 15 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen på inntil 15 min. med påfølgende samtale.