Observasjon i barnehagen (OBS100)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

OBS100

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal utfordre studenten til å utvide sin profesjonsfaglige kompetanse i observasjon i barnehagen. Ulike observasjonsmetoder som rangeringsskalaer, praksisfortellinger, feltundersøkelse, løpende protokoll og loggbok vil bli gjennomgått. Det vil bli lagt vekt på at deltakerne undersøker og reflekterer kritisk over egen praksis og barnehagen i lys av føringene i nasjonale og lokale styringsdokument, forskningsbasert kunnskap og en praksis til barns beste.

Sentrale tematikker i emnet:

  • Sammenhenger mellom observasjon, planlegging og pedagogisk dokumentasjon
  • Bruken av observasjon i pedagogisk arbeid i barnehagen
  • Observatørrollen
  • Observasjonsprosessen
  • Observasjonsmetoder
  • Selv-observasjon
  • Observasjon som verktøy i utviklingsarbeid
  • Etiske dilemmaer ved observasjon

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om betydningen av observasjon i det pedagogiske arbeidet
  • har bred kunnskap om ulike dimensjoner ved observasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon ved planlegging og utvikling av pedagogisk arbeid
  • kan bruke observasjon som grunnlag for refleksjon over praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har økt forståelse for observasjon som nøkkelkompetanse i barnehagelærer profesjonen
  • kan være en pådriver for observasjon som metode i barnehagens praksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 15 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen på inntil 15 min. med påfølgende samtale.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsnotat
Refleksjonsnotat etter observasjon i egen barnehage. Omfang: 400-500 ord per oppgave.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Arbeidsformer

Digital undervisning, seminar, gruppearbeid, presentasjoner, skriftlig arbeid og veiledning. Studentene vil ha tilgang til nettbasert asynkron undervisning som forelesningsvideoer, podkaster og refleksjonsoppgaver. Mellom samlingene vil det være obligatoriske arbeidskrav der studentene prøver ut blant annet bruken av observasjon i egen praksis.

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto