Sosialt arbeid med barn og familier i kontekst (BSO201)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BSO201

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet består av tre temaer:

  1. Kontekstuell forståelse i sosialt arbeid med barn og familier
  2. Sosialt endringsarbeid på ulike nivå i møte med barn og familier
  3. Anvende forskningsbasert kunnskap.

Kontekstuell forståelse i sosialt arbeid med barn og familier handler om at sosionomen i samarbeid med barn og familier søker å forstå forhold som har betydning for barnets og familiens livssituasjon, hvor sosiale utfordringer forstås ut fra de sosiale sammenhenger de opptrer i. Kontekstuell forståelse er avgjørende for å få et mest mulig helhetlig bilde av familienes situasjon med utgangspunkt i familiens opplevelse av sin situasjon. Det innebærer at også en forståelse som tar utgangspunkt i at det er ulike måter å være familie på, og at den enkelte familie er eksperter på seg selv og sitt liv. I emnet vektlegges ulike teorier og perspektiver på barn og familie og kunnskap om familiekapital og utfordringer marginaliserte familier står overfor, og hvordan anvende kunnskapen på en måte som bygger på åpenhet, gjensidig respekt og anerkjennelse.

Sosialt endringsarbeid på ulike nivå i møte med barn og familier bygger videre på emnets første tema, der konteksten også er sentral i endringsarbeidet, hvor en ut fra kontekstuell kunnskap bygger på ressurser som finnes rundt barnet og muligheter som finnes i familienettverk og nærmiljø. Gjennom samarbeid og likeverdig dialog kan det sosiale endringsarbeidet bidra til fleksible, men samtidig robuste løsninger.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kontekstuell forståelse i sosialt arbeid med barn og familier

  • Kjenner til menneskerettigheter og sentrale konvensjoner, minoriteter og kunnskap om samenes rettigheter og særskilte status som urfolk.
  • Har kunnskap om relevant juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen barne- og familierett.
  • Har bred kunnskap om betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge, voksne og eldre.
  • Kan anvende faglig kunnskap om sosiale problemer, overganger og livskriser for å fremme mestring og endring i samarbeid med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere.
  • Har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning
  • Har kunnskap om hvordan helsemessige, sosiale og sosioøkonomiske utfordringer har konsekvenser for den enkelte og pårørende, og særskilt om barn som pårørende.
  • Har kunnskap om vold og omsorgssvikt, og hvordan det kan oppleves å være barn i familier med voldsproblematikk og omsorgssvikt
  • Har kunnskap om omsorgskompetanse, samt fysiske, psykiske og seksuelle overgrep.
  • Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
  • Har kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur.

Sosialt endringsarbeid på ulike nivå i møte med barn og familier

  • Kan anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid, og kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings, mestrings og endringsprosesser.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner.
  • Kan anvende kunnskap og arbeide tverrfaglig i møte med mennesker som utøver og utsettes for vold og overgrep.

Anvende forskningsbasert kunnskap

  • Kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og deres muligheter og begrensninger
  • Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng
  • Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen

Forkunnskapskrav

BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid

Anbefalte forkunnskaper

BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett

Eksamen / vurdering

Omfang: Maksimalt 3500 ord. inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærvær

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.

Nærvær: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75% i undervisningen i ferdighetstreningsgrupper og seminarer i forbinelse med jussundervisning. Studenter som har et nærvær under 75 % i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.

Arbeidsformer

Forelesninger, ferdighetstreningsgrupper* i sosialt arbeid og seminarer*

(*obligatorisk fremmøte)

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto