Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene musikk, forming og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL201
Versjon
4
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenheng mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk-estetiske fagene
kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Studenten skal, individuelt og i gruppe med medstudenter, gjennomføre flere arbeidskrav.
Arbeidskravene skal gjennomføres ved bruk av ulike medier, verktøy og uttrykksformer.
3-5 arbeidskrav i musikk.
3-5 arbeidskrav i forming.
3-5 arbeidskrav i drama.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Dagmar Anita JakobsenFaglærer:
Beate Gilje TumyrPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Ine Larsen MånebyStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, gruppearbeid i faste og tilfeldige grupper, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_3) | 30 |
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_2 BBL201_3 ) | 60 |
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_1 BBL201_2 BBL201_3 ) | 90 |