Batteriteknologi (ENE220)
Emnet vil fokusere på det grunnleggende knyttet til design og bruk av materialer, celler og større systemer knyttet til ulike moderne batteriteknologier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
ENE220
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Opptakskrav
Høyere ingeniørutdanning (HING)
Innhold
Emnet vil fokusere på det grunnleggende knyttet til design og bruk av materialer, celler og større systemer knyttet til ulike moderne batteriteknologier.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet vil du
- Forstå forskjellige battericelletyper og deres historiske utvikling,
- Beskriv komponentene og arkitekturen til batterier på forskjellige lengdeskalaer,
- Forstå termodynamikken og kinetikken til de underliggende prosessene under lagring og bruk i forskjellige lengdeskalaer,
- Ha kunnskap om relevante måle- og modelleringsmetoder for å bestemme de viktigste batteriparametrene som er relevante for ytelse og levetid,
- Ha en oversikt over hvordan denne teknologien er koblet til andre former for energilagring, bærekraft, digitalisering og automatisering.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamen avholdes med penn og papir.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jelena Popovic-NeuberInstituttleder:
Øystein ArildArbeidsformer
Ukeprogram: 4 timer forelesninger, 1 time leksediskusjon, 1 time gruppearbeid
Åpent for
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.